söndag 14 april 2019

Friskt grönt med smak av vitlök

Jag älskar ramslök och har varit nyfiken på sådan sedan Karin Fransson pratade om det i radions Meny för 15 år sedan.

Är helt överlycklig över att kunna plocka hur mycket jag vill nu mitt emellan hemmet o Gretero-kolloJag har frusit in små påsar med det och förädlar den enl tidigare recept och nya.

Gjort ramslöksolja nu och härom dagen gjorde jag en räksoppa som inte var av denna världen fast den tog nolltid att göra!
Underbart vårgrönt!

Ramslöksolja ca 2,5 dl
värmde
2 dl neutral rapsolja
till 60 grader och mixade ihop det med
ca 30 g sköljd och rensad ramslök
som sedan ska stå i rumstemperatur i två dygn innan jag silar av den och använder skrufset till ramslökspesto.

Detta är mtt första försök men tror det blir fantastiskt då doften o smaken hittills är fantastisk; ÄLSKAR verkligen ramslök!


Räksoppa med ramslök
Stekte bara
1 näve ramslök
i
En klick kokosfett
Spädde så med
räkskalsbuljong
en skvätt grädde
Kokade ihop och la i
en näve räkor
och njöt med
en klick creme fraishe/ färskost



Inga kommentarer: