torsdag 3 maj 2018

Ramslöksoppa (antiinflammatorisk/autoimmun/IFD)

Vackraste tiden på Österlen nu med alla blommande körsbärsträd, magnolior och annat. Dessutom kan en skörda ramslök och körvel med.
Även i år plockade vi ramslök ihop i koloniföreningen och avnjöt en underbar middag med pasta, ramslökpesto och korvgryta (jag som normalt inte gillar korv gillar dock verkligen denna!
Jag plockade så pass mycket att jag sedan även gjorde en antiinflammatorisk/autoimmun/IFD ramslöksoppa med räkor, som blev helt fantastisk.
Ramslöksoppa med räkor
Jag körde
ca 1/2 l ramslök
ca 1 dl skållade mandlar
och smälte
2 msk kokosolja
i en tjockbottnad kastrull som jag så brynte ramslöksblandningen i. Tillsatte så 
ca 1/2 l räkbuljong o vatten
gurkmeja
färskriven ingefära
och kokade under lock i 20 min. Smakade så av med
salt
1/2 pressad citron
och tillsatte skalade räkor samt serverade med
 Gjorde även egen ramslökpesto att avnjuta med grönsaker, pasta e dyl. I år använde jag dock Gunnarshögs rapsolja och mozarellaost.

Inga kommentarer: