måndag 10 april 2017

Cheesecake med rabarberkompott och hallon

Nu börjar rabarberknopparna titta upp på kolonin så då måste jag göra något av den rabarber jag frös in ifjol och hittade detta recept på Cheesecake med rabarberkompott och hallon som jag bearbetade något.

15 bitar
sätt jag ugnen på 200° och mixade
300 g digestivekex  
150 g rumsvarmt smör
Tryck ut kexbottnen i en springform med löstagbar kant och låt bottnen fortsätta hela vägen upp till kanten. Förgräddade så kexbottnen i 175° i mitten av ugnen under cirka 10 minuter. Tog ut bottnen och sänkte temperaturen till 150°.
Häll
nästan 1 dl vatten
i en kastrull och sprinkla
2 tsk AgarAgarflingor
över innan du värmer vätskan utan att röra om. hetta upp utan att koka. Sjud och rör om emellanåt till flingorna lösts upp helt (5-10 min)
Lös upp 1 tsk AgarAgarflingor i nästan 
1 dl vätska för varje gelatinblad som uppges
Ansa och skiva
250 g rabarber 
till rabarberkompott. Lägg den i en kastrull tillsammans med
1 msk vatten 
1 msk flytande honung 
2 msk råsocker 

Koka på svag värme tills rabarbern mjuknar. Tillsätt
1 dl hallon 
och låt koka ihop. Ta från värmen. Tillsätt
AgarAgarblandningen
och rör ner i kompotten. Låt svalna.
Häll
nästan 2 dl vatten
i en kastrull och sprinkla
4 tsk AgarAgarflingor
över innan du värmer vätskan utan att röra om. hetta upp utan att koka. Sjud och rör om emellanåt till flingorna lösts upp helt (5-10 min)

Separera
2 ägg 
Vispa äggvitan till ett vitt skum med elvisp. Vispa äggulor och
3/4 dl råsocker
fluffigt. Vispa
400 g färskost (av cream cheese-typ) 
1 tsk vaniljpulver 
i ägguleblandningen. Vänd hastigt ner i färskostblandingen dit du även tillsätter AgarAgarblandningen. Vispa även
2 dl vispgrädde 
Vänd ner den i färskostblandningen och sedan även äggviteskummet.
Häll fyllningen i formen.
Ringla över rabarberkompotten och ställ cheesecaken i kylen under minst 6 timmar.

Inte så snygg direkt eftersom jag misslyckades med att få AgarAgar att fungera lika bra som gelatin, men den är god ändå!

Inga kommentarer: