söndag 25 november 2012

Saffransmuffins med vit choklad

Nu ni, har jag börjat upptrappningen mot jul med att baka underbart goda Saffransmuffins med vit choklad, både i och på. Så här kommer receptet på dessa:
Saffransmuffins med vit choklad ca 14 - 20 st
Sätt ugnen på 250 °
50 gram smör smält
1/2 gram saffran (1 paket) 
stöt i mortel och blanda i smöret. Låt det bli varmt, så utvecklas saffranssmaken bättre. Låt så smöret svlna

2 ägg vispa poröst och tillsätt
2 dl socker och vispa så smeten blir nästan vit
nästan 2 dl mandelmjöl
1 dl psylliumhusk
drygt 2 tsk bakpulver
rörs ihop och vänd så ned i äggsmeten

1 dl mjölk
blanda i smöret och tillsätt blandningen väl till en jämn smet.
50 gram vit choklad
Hacka chokladen. Jag gör det i rätt stora bitar eftersom jag tycker att det smakar bäst. 
Rör ner i smeten och fyll dubbla muffins-formar till 2/3 alt. enkla formar i muffinsplåt.
Man kan också trycka ned en hel bit choklad i varje form när man hällt i saffranssmeten; då blir det riktigt vit chokladig smak.
Grädda i mitten av ugnen på 220-225 grader i 10-12 minuter.
Riv ev.
25 - 50 g ytterligare vit choklad
och strö över muffinsen när de kommer ur ugnen
Njut av en fantastisk början av julsmaker!
Egentligen är det ju just advent och upptrappningen till jul som är det bästa, tycker jag. Själva julafton kan jag faktiskt både ha och mista.

Inga kommentarer: