fredag 16 juli 2021

Framtidens lavendel



Jag är så glad i de stora lavendelbuskar jag har på kolonin. Lavendel har ju så enormt många användningsområden som jag bl a tar upp här.
Klipper ner del för del av mina stora buskar ända ned till jorden så att de nästa år växer sig täta ända nedifrån (de har glesnat nedtill eftersom jag varken gjorde det ifjol eller året innan).
Tidigare har jag främst låtit mina lavendelbuskar växa, men i år försöker jag begränsa hur de får breda ut sig.
Det innebär att jag skördar mycket lavendel varje dag som jag torkar på lite olika sätt eller sätter i vad med andra blommor.
På gården utanför min lägenhet växer lavendel i mitten av en rundel med rosor så doften är fantastisk där!

Lavendel har jag alltid nytta av! När jag bodde norrut beställde jag torkad sådan men nu är jag mer än självförsörjande på det. Tack och lov!


Dagens lavendel-skörd rensad från blad o med ihopflätade stjälkar får torka i sovrummet så att lavendeln också gör nytta för sömnen! 

Så här vackert blommar lavendel och blåregn ihop på kollo!
Sådana här lavendelbuketter hänger för att torka lite överallt hemma och sprider både doft o skönhet tycker jag.

Skrufset som faller från buketterna lägger jag i burk sedan o sparar.

Inga kommentarer: