torsdag 10 december 2020

Jag & Jag & fler ÖSKG-konstnärer

Ännu finns möjlighet att se samlingsutställningen Jag & Jag, där konstnärer verksamma inom  ÖSKG visar ett eller flera verk med sina tolkningar av det ämnet, men det är en mer samtida definition av självporträtt. 


Pga pandemin deltog jag inte vid vernissagen utan var dit en vecka senare. Då slogs jag av hur oerhört bra alla verk funkar ihop. Hängningen är så välgjord att verken lyfter varandra på ett fantastiskt sätt. 
Sven Åke Ekbergs Totem Me T betraktar mina tre målningar i olja och akryl.
Mitt emot mina målningar hänger en mer påklädd nacke; Jag och Mitt Motiv i akryl av Karin Bengtsson och till vänster om den en olja på duk av Kit Alexi Samtal om Natten Jag är Skogen Jag är Vatten. 

Mina målningar heter Med Ryggen Fri får jag Is i Magen, Tyngden Föll från Mina Skuldror och Jag blev Orubblig samt slutligen lilla Mental Fatigue.

För allas trygghets skull nu i Corona-tider håller vi en gräns på max tio besökare åt gången. Handsprit finns givetvis!

I centrum av entréhallen står Anna Aggers fenomenala objekt Fiske av trä, fiskeflottor och tjärad tamp.
Karel Becvar visar två verk i glas Tom Famn och Som en Bror.

Jag skulle gärna ha velat visa alla verk men får nöja mig med dessa.
Annika Mattsson Pestmask i papier mache
Genialiska I Huvudet på Carsten är en träask i foform av en profil och när locket lyfts ligger där träspån!

Tittut!
Exempel på verk som lyfter varann ovan; hararna i stengods som ljusstake, Jag&Jag av Elna-Karin Helgesson är så fina ihop med bl a  Bertil Arkrans Väktare; en målning och skulptur i trä med hemligheter inuti i:
 
Utställningen kan ses t o m sön 20 december, to - sö kl 12-16. Den kan även ses virtuellt på Facebook här och HÄR

Inga kommentarer: