söndag 13 september 2020

Sammanfogande med Yoga

Härom dagen då jag kommit hem efter bl a hathayoga slog det mig. Jag har tränat yoga i halva livet! 1995 fick jag t o m ”recept på” yoga (precis som jag fick recept  på konst från Solliden rehab något tidigare) och gick en kvällskurs. Både ock fick jag som medicinsk rehabilitering 1995. Jag var och är ännu så lydig att jag (givetvis...) gjorde det mina läkarna rekommenderade för att jag skulle bli så bra som möjligt. 
Därefter har jag fortsatt främst med gymyoga, läst och själv upplevt en hel del av dess alla medicinska fördelar. 
    
Svanen, som denna Asana heter, 
lyckades jag dock inte med förrän 
för 2-3 år sedan. Den gör dig vig och
stärker ryggmuskulaturen.  

Jag gillade genast kombinationen av andning, smidighet, meditation o tänket; det holistiska i योग sanskrits tecken för yoga, som betyder sammanfoga. Det fick jag lära mig av guru dr Kataria i Mumbai 2001. 

För tillfället tränar jag både Hathayoga och Viryayoga, men eftersom båda ligger på onsdagar tränar jag varannan vecka vardera.     
En närmast svindlande tanke att det är och varit så betydelsefullt i mitt liv... 

Inga kommentarer: