tisdag 15 september 2020

Giftfritt mot svartfläckssjuka

   

Jag har tyvärr fått svartfläckssjuka, som är en svampsjukdom, på nästan alla mina rosor. Eftersom jag inte vill bekämpa med gifter har jag hittills behandlat det på samma sätt som jag behandlar t ex krussjuka; samodling med vitlök och plocka bort (och bränna) allt angripet på växten.

    

Om jag fattat rätt ska det bara drabba rosor men när jag köpt en Vikingasköld billigt tyckte jag den såg ut att ha just det. Sökte därför efter något ytterligare att göra och fann detta fantastiska recept med sådant jag redan har hemma för att spruta på. Har nu behandlat både Vikingaskölden och rosorna med det.

Mot svartfläcksjuka 

Blanda 

1 msk äppelcidervinäger 

2 tsk galltvål (som jag i många år använt mot fläckar!) 

1 l vatten 

skaka om och använd direkt vid minsta tecken på svartfläcksjuka. Vid sen upptäckt måste man klippa bort alla angripna kvistar men mina rosor har kommit tillbaka fint nästa säsong men inte sjukan så behandlingen har fungerat bra hittills 


Hoppas nu att slippa ytterligare svarta svampfläckar!


Inga kommentarer: