torsdag 19 december 2019

Pepparrotsgravad lax och svartvinbärsill


Också i år delar jag en lax som jag gravar på två olika sätt. Halva saffransgravar jag och andra halvan gravar jag med den underbara traditionellt svenska pepparroten, som bör bli väldigt god!

Pepparrotsgravad lax
8 bufféportioner
Frys
1 kg jämntjock laxfilé av mittbiten
minst två dygn. Ta fram och låt tina något. Dela till två benfria filéer. Låt skinnet sitta kvar. Ta bort småben med hjälp av
en liten tång. Torka av filéerna med papper. Blanda
1/2 dl strösocker
1/2 dl vanligt salt
1 msk nystötta vitpepparkorn
Gnid in filéerna med kryddblandningen,
1 rejäl knippe hackad dill
c:a 1/2 dl finriven pepparrot
Lägg ihop dem med köttsidorna mot varandra. Lägg laxen i en rymlig plastpåse ochknyt ihop ordentligt. Lägg på tallrik.
Grava laxen i kylen i 2 dygn, vänd ett par gånger under tiden. Häll bort laken och skrapa bort kryddorna. Skär filéerna itunna skivor. Håller c:a 1 v i kyl. Älskar även svarta vinbär och fickpengar stor skörd på min enda buske som jag fryst in. Tänker förädla den till gelé och Svartvinbärssill som jag gör så här
Koka upp
1 1/2 msk ättiksprit (12%)
1 1/3 dl strösocker
1 1/2 dl vatten
1 lagerblad
så att sockret löser sig. Låt svalna.
Skiva
1 burk inläggningssill (à 420 g)
Lägg den i en steril glasburk med lock. Varva med
ca 20 svarta vinbär
Blanda lagen med
 1/2 dl outspädd svartvinbärssaft
Fyll upp glasburken så att sillen täcks. Ställ kallt, helst i 2 dygn.
Riktigt gott!

Inga kommentarer: