fredag 24 november 2017

Saffransgravad lax med honungssås

Här kommer ett härligt recept från Monica Ahlberg på en av mina absoluta favoriträtter kombinerad med favoritkryddan nummer 1:

Saffransgravad lax ca 6 port.
Frys
1 kg laxfilé av mittbiten 
ett dygn innan den ska gravas och grava den innan den är helt tinad. Skär laxen i två benfria filéer men låt skinnet sitta kvar. Stöt ihop
knappt ½ dl strösocker, 
knappt ½ dl salt,
2 tsk grovt stötta vitpepparkorn 
1 g saffran, gärna (tråd)saffran 
Gnid in laxfiléerna på köttsidan med kryddblandningen. Finhacka
2 dl dill
Lägg ihop laxbitarna med rikligt med dillemellan. Strö över resten av dillen.
Lägg laxen i en plastpåse och grava i kyl i 1-2 dygn. Vänd påsen ett par gånger under tiden. Jag lät min lax ligga i 20 h och då blev den rätt salt så jag gissar att 18 h gravning skulle göra den perfekt! Till gjorde jag min vanliga gravlaxsås och tillsatte smält honung

Gravlaxsås med honung 4 port
Blanda
3 msk (dijon)senap 
1 krm salt 
1 krm nymald vitpeppar 
1 msk vinäger 
1 dl hackad dill
2 msk värmd/flytande honung
i en skål och tillsätt så
1 dl rumsvarm olja
i en tunn stråle medan du vispar, eller lite och lite i taget med ordentlig mixning emellan. Urgott!

Fler recept på snabbgravad lax med olika smaker hittar du här; lycka till!

Inga kommentarer: