lördag 27 juli 2019

Schön(-beck) Mayne-stipendiat i år!

Jag blev så glad förra lördagen när jag fick veta att Malin Schönbeck är 2019 års Mayne-stipendiat på Hennry Maynes födelsedag, den 20 juli. (Det är f ö hans tidigare ateljé som finns på Norra koloniområdet.)
Utdelningen leddes av Ýrr Jónasdóttir, som är chef för Ystads
konstmuseumMalin i grönt i mitten och framför på väg bort 
Maynes dotter Birgit Rausing, som grundat stipendiefonden
Jag är verkligen förtjust i hennes "Schöna" konst och tycker det är fantastiskt att se så många av hennes verk samlade som nu under utställningen No Limits / Utan Gränser, som visas t o m 1 september på Tjörnedala konsthall
Objektet Reset / Återställning är en diskbänk med Schönbecks
fyllda textila påsar/pungar; behållare i olika former (kort sagt)
Kanske har jag fastnat särskilt för den tack vare de tydliga referenserna till (även mina) förebilder Louise Bourgeois, Eva Hesse m fl starka och framåt kvinnor? Bra tycker jag verkligen det är i a f!
Materialen i No Limits / Utan Gränser är vardagliga, som t ex de linnegardiner hon använde i sitt allra första verk. Som hon skriver i utställningspresentationen "Materialen jag arbetar med är viktiga, de har en laddning eller betydelse i sig själva."
Hållbara, lättåtkomliga, billiga och framför allt så allmängiltiga att vi alla nog har liknande associationer till dem. (Om jag just här bortser från bronserna, som jag återkommer till.)
Till Artemis of Ephesos / fruktbarhetsgudinna (grek. rom.) har
gamla uniformer från försvarsmakten använts. Men de pryds
av fruktsamt juverliknande behållare ist f vapen
Som Schönbeck säger till Ystan om hur hon började arbeta tredimensionellt: 
– Jag tänkte att jag gjorde några slags gömslen, ungefär som fortune cookies, men förstod snart att det såg ut som vaginor.
Jag är personligen väldigt förtjust i termen behållare [engelskans container, vilket på svenska i o f s har en helt annan betydelse...] för att det signalera också innehållets vikt. Faktum är att där återkommer vi språkligt också till tanken på vaginor. Pelvis är latin för vårt bäcken, som ju s a s är den beniga del som huserar bland annat den. Pelvis betyder faktiskt också just behållare!
Inhängnad sedd från sidan, precis till höger
när man kommer in i galleriet.

"I mitt arbete söker jag efter att uttrycka det sköra och sårbara i livet. Den osäkra verklighet vi lever i som kan stjälpas och ödeläggas på ett ögonblick" skriver Malin Schönbeck i utställningspresentationen. "I den punkten finns också känslan av att verkligen vara levande."
"Det operfekta i mina verk har också stor betydelse" skriver hon vidare "För mig adderar det ytterligare en dimension till upplevelsen av verket. Det är också en politisk handling för att motverka en perfektionism jag tycker sprider sig". Min kursivering v något också jag ser som viktigt.

Första utställningsrummet ses ovan och nedan en av de blomsterliknande bronsgjutningarna. De är anledningen till att Ýrr Jónasdóttir, under utdelningen berättade att hon börjat närstudera komockor.
"Det är vackert och det är ren skit, dualiteten igen" säger
Schönbeck om komockerosorna i Österlenmagasinet
Det är nämligen just komockor från kor med nyfödda kalvar som är så vackra som Digested Grass / Processat Gräs! Komockor i allmänhet har tydligen inte lika nedbrutet gräs/hö men i och med kalvningen arbetar väl komagarna extra hårt för att göra mjölken så näringstät det bara är möjligt!
Frågade om formtagningen och den gjordes med silikontorra mockor. Jag hade för mitt inre sett den gjord på varma stinkande sådana, så det var en lättnad att höra! 
Del av Tissue sample / Vävnadsprov i samarbete med Biologiska Muséet, Moskva. Där förvaras bl a hjärnor i formalin sedan länge. Schönbeck fick låna sådana i samband med en utställning där och
dessa broderade hon bl a så här.
Med Wood / Nedhuggen Skog bearbetar Schönbeck den avverkning som skett nyligen runt hemmet i Maglehem för att återskapa en speciell sandstäpp där. 
Även dessa tillvaratagna grenar har fått textila hängen och utväxter; behållare av något hemlighetsfullt.
Artemis of Ephesos / fruktbarhetsgudinna (grek. rom.) ser ut som stridsvästar och är tillverkade av militärt överskott. Istället för granater är de dock behängda så att de påminner om juver hos djur.
-Det skildrar krocken mellan mäns sätt att lösa konflikter och en fruktbarhetsgudinna, berättar Schönbeck i Österlenmagasinet.
I kongeniala Brudlakan / Bridal Sheets samsas broderade, manglade och rullade sådana med militärt överskott på ett slitet träbord. Något som jag också ser just den dualiteten i. 
Schönbecks färgskala är genomgående nedtonad och intim som i äldre tiders underkläder.
– Nu kan jag till och med köpa påslakan i rätt färg och i linne, inte bara för att de första ska användas, utan för att jag någon gång framöver ska kunna ha dem i min konst. Tyg ger också associationer till tidernas kvinnokraft, berättar Malin Schønbeck i Ystan.
Pink / Rosa är tovade tuttsnoppar. De behållare Schönbeck kallar tuttsnoppar är (nog) inte bara de i cernitlera utan även dessa textila. Det är en väldigt beskrivande benämning på särskilt dem medan de grå  snarare påminner om svampar eller sporer.  
–  … jag bor nära äng med kor … när jag fick se hur kor som snart ska mjölkas ska resa sig upp, och därför behöver svänga igång på hela sin juver för att orka komma upp, då förstod jag lite vad jag höll på med, berättar Schønbeck vidare i Ystan.
Idag formar hon olika tyger i tvättmaskin, söker dess olika kvalitéer att utgå från när hon skapar. Och tygerna får gärna vara använda eller slitna. 
Väggen och Dianthus / Joseph Beuys från "Secret Block" (1945) Dubbelväxt (naturvet.) -blomster erotiken -erotikens blomstrande J Beuys.
Behållningen av Schönbecks schöna behållare kan du finna t o m 1 september.
Så passa på; Öppet tis - tor 12 - 17.

Inga kommentarer: