fredag 24 oktober 2014

Höstarbetsdag!

I lördags var det höstarbetsdag i koloniföreningen. Efter en hel vecka med regn var det lyckosamt (även om jag gjort en beställning om fint väder) nog uppehåll hela dagen!
På programmet stod bl a: Arbete på paviljongen (bilden ovan). • Rensning av gamla lotten 89 vid Åbackarna. • Trädgårdsavfall 2-3 man. • Sätta upp skyltar. • Staga upp anslagstavlan vd Iskällarbacken. • Göra vid gångar där regnet gröpt ur.
Paviljongen är byggnaden ovan, som tidigare varit ateljé för konstnären Henry Mayne, men som fått stå och förfalla och bl a varit tillhåll för missbrukare under lång tid innan 
Koloniföreningen fick ta över den, som står i ena ändan av koloniområdet, för ungefär ett år sedan och har med gemensamma ideella krafter röjt upp, renoverat och planterat.
Stentrappen ovan byggdes under dagen och en annan har också byggts tidigare av duktiga kolonister. Är man många (vi var ett fytiotal) så går det undan!

Under vårdträdet, en kastanj, krattades de kastanjer som fallit till marken för att det inte ska vxa upp kastanjer här och var. Inhägnader av ris, som den ovan till höger fascinerar mig, även om jag tycker att gärdesgårdar är vackrare! Min första lägenhet i Umeå var på nedre botten så dit gjorde pappa en gärdesgård!
I våras flyttade bin in i kupor vid Maynes paviljong. Bina har hittills gett ca 15 - 20 l honung, trots att de började svärma. Bina är ett fantastiskt initiativ, eftersom de även kommer att hjälpa till med pollineringen åt oss. Dessutom gör vi vårt mot bidöden och så har jag svårt att motstå honung.
Det planterades också en massa och även ett Mullbärsträd till Henry Maynes ära. En trevlig dag avslutades med att vi alla bjöds på fantastiskt god ärtsoppa med punsch, bröd och till kaffet plättar med grädde och sylt samt kakor. Verkligen inte illa!
Till min glädje delade en av de andra kolonisterna också med sig av rotknölar till fantastiska Dahlior, som den ovan. Underbart och snart kommer jag att skriva om mitt höstodlande!

Inga kommentarer: