lördag 25 maj 2019

Redan nypotatis till Ernst tomatsill m ramslök


Det trodde jag aldrig; i fredags skördade jag en hel påse nypotatis o lök (både röd o sharlotten) + körvel på kolonin i MAJ! Bara för att det aldrig blev vinter i år är de redan mogna!
Jag höll på att förbereda en pallkrage
för att sätta sötpotatis när jorden 
uppnått 18 grader. Har täckt med
svart fiberduk så dem stiger var dag!

Beslöt mig för att Ernst  "Italienska tomatsill men med ramslök ist f vitlök blir gott till nypotatisen jag skördade igår(!) blir gott imorgon!


Ernsts Italienska tomatsill med ramslök
Hacka 
1 rödlök 
1 näve ramslök 
grovt Skär
250 g cocktailtomater 
I fyra delar. Hacka rödlök och vitlök grovt. Sautera löken och tomatpurén i 
ramslöksolja 
utan att löken tar färg.Tillsätt tomaterna och stek ytterligare lite. Krydda med 
svartpeppar 
Lägg tomat- och lökfräset i en bunke och blanda upp med lagen från förpackningen. Skär 
2 frp inläggningssill 
i 1-2 cm stora bitar och blanda med tomatsåsen. Blanda i 
en näve basilika 
Förvara i tättslutande glasburk.
Nyskördad rödlök och sharlottenlök som växt
till sig sedan förra sommaren tack vare att det
aldrig blev meteorologisk vinter på Österlen i år


Inga kommentarer: