tisdag 16 april 2019

Galleri Blå säsongsöppnat

I lördags tog jag tåget till Gärsnäs och vernissage när Galleri och Kafé Blå säsongsöppnade med vernissage av konstutställning med Leif Eugen och galleriägaren Carl Johan Blomquist själv.
Eugen visade måleri och Blomquist grafik i objektform.
Det var lite roligt att prata med Leif Eugen för han trodde nämligen att han hade mitt ateljénummer, 75, under Konstrundan när han var medlem i ÖSKG. (Det visade sig dock att det var hans sambo Ida Melin som hade det.)

Blomquist känner jag från KKVgrafik i Malmö och jag vill verkligen rekommendera utställningen där han infogat sina grafiska verk i objekt som t ex gamla bildelar och rostiga plåtar.
Leif Eugens måleri kompletterar Blomquists objekt fantastiskt och utställningen känns verkligen som en helhet.
Det handlar, i vanlig ordning, främst om landskap.
Målningarna är såväl i riktigt små och större format.
I gallerier finns också "arkivlådor" utställda och det riktigt kliar i mina fingrar att bläddra i dem för att hitta dolda skatter, men lyckas låta bli.
Utställningen pågår t o m 26 maj, så bege dig dit om du har möjlighet!

Blå har nu i april öppet alla dagar kl 12 - 17 och i maj fre - sön samma tider.
Så bra att tågen bara går 1 gng/h så jag fick tillfälle att smaka deras fantastiska hemlagade f isksoppa till lunch!




Inga kommentarer: