torsdag 20 december 2018

Hernhuitisk adventsstjärna

Läser i Ystan Lisa Wallströms artikel ur sä SkD om adventsstjärnor genom historien.
Där läser jag bl a att den månguddiga stjärna jag köpte tidigare är Hernuitisk och, som många andra av våra traditioner kommer från Tyskland. Jag vet att nät jag var pp julmarknad i Lubeck såg jag många av dessa Hernuitiska o blev förtjust i.

Etnologen och antikviteten Christina Andersson Viking berättar där att det ursprungligen var ett kristet tyskt brödraskap i staden Hernhut som började hänga upp dessa stjärnor. Jag är dock övertygad om att någon av dem varit i Indien o sett deras Diwalistjärnor som jag nämnt tidigare. De är nämligen precis som våra adventsstjärnor och hängs under Diwali  som firas i alla indiska hem på hösten som ett kombinerat jul- och nyårsfirande.

Inga kommentarer: