tisdag 4 oktober 2016

Äppeltider med glutenfri smulpaj av ett enda äpple/päron

Oj ett sådant makalöst äppelår det är i år! Jag har fått massor på mina två träd och mor och far, som har fler träd har ännu mer. Titta bara så fantastiskt kontrastrikt det såg ut på min kolonigrannes tomt för en månad sedan överst!
Förra helgen var det äppelmarknad i Kivik och Emma Karp Lundströms äppletavla avtäcktes (instagrambild i länken).
Jag åkte dit först i fredags och fotot ovan är ifrån presentationen av äppelsorter (ovan) och tornen av äpplen i mönster ovan den. Jag tycker att det är så roligt att använda äpplena som naturliga mosaikplattor i alla möjliga nyanser, från grönt, över gult och till riktigt mörk oxblodsfärg.
Vill även dela med mig av mitt recept på 
Glutenfri äppel/päronpaj på ett enda äpplepäron (1-2 port beroende på storlek)
Sätt ugnen på 250°. Skala och dela
1 äpple/päron
gärna med ett klyftigt verktyg som detta och jag skär först två vertikala ränder i äpplet för att få 3 ggr så många små bitar.

Strö ut i en liten ugnsform, smord med
smör eller penslad med olja,
Blanda ihop
1/2 tsk kanel/färskmalen kardemumma 
1 tsk råsocker
och lägg ned äppel-/päronbitarna i röran så att de täcks av kryddsockret
Nyp ihop en smuldeg av
Ihopblandat
0,75 dl mandelmjöl 
025 dl fiberhusk
2 msk havregryn 
1/2 dl råsocker 
1 krm salt
och
50 g rumsvarmt smör 
till en smulig massa som du fördelar över äpplena/päronen och gräddar mitt i ugnen. Sänk värmen till 225° och grädda i ca 20-25 min.
Servera pajen med lättvispad grädde eller glass och glöm inte att riktigt njuta av Visdomens Frukt.

Inga kommentarer: