lördag 2 augusti 2014

Exotiskt hos Mandelmanns

Kiwi i växthuset hos Mandelmanns!
Eftersom min syster Mia och hennes son Knut varit på besök den senaste veckan har jag prioriterat att umgås med dem och inte packat upp en massa i lägenheten, utan bott hos mor och far.
Massor av druvor hänger också i taket
Istället har jag bara pysslat lite var dag hemma och åkt på utflykter med dem i de underbara omgivningarna.
Fikon tillhör också de exotiska växterna
I fredags var vi t ex till Mandelmanns i Djupadal och fikade i det underbara växthuset, där man trängs med exotiska växter.
En persika utanför växthuset i Djupadal. I växthuset på
min kolonilott hoppas jag kunna odla italienska platta persikor,
Saturni, och där räknas som en delikatess, som det tydligen kan
bli slagsmål om vid torghandeln... 
Kiwin de odlar måste vara riktig sådan, eftersom den minikiwi, som går att odla t o m växtzon 5 "Frukterna på minikiwins planta är inte större än en vindruva i storlek", medan deras ser ut att vara normalstora. De odlas ju dessutom i växthus.

Man får också trängas med deras djur... Sist vi var dit förföljde den här katten Maja och denna gång satte den sig alldeles bredvid. Inte bara för att få provsmaka inbillar jag mig...
Titta bara på allt gott som serveras! Det är inte bara hemgjort, utan också ekologiskt och med ingredienserna antingen egna eller närodlade!

Inga kommentarer: