torsdag 27 juli 2017

Vitlök lindrar Rosrost

Jag har i år fått rosrost på många av mina rosor. Som tur är har vitlöken jag satt mellan dem hållit den i schack tidigare år men i år har det antingen varit för fuktigt eller så har jag planterat för lite vitlök helt enkelt.
Gunnel berättar att tidigare ägare hade så mycket rosrost att klätterrosorna vid ingången var helt svarta.
Nu är det för sent att sätta mer vitlök för att åtgärda rosten i år men plockar bort alla bladen och ser till att bränna dem så det inte sprids. Det går inte att bota rosrost men däremot lindra den. Det är en svampsjukdom som är väldigt smittsam på samma sätt som krussjuka.

Dessutom har jag myllat ned  kaffesump och gräsklipp under de drabbade buskarna, vilket, liksom bl a bananskal ska hjälpa mot rosrost.
Fick även recept på en vitlöksspray som är verksam mot skadeinsekter och sjukdomar tack vare svavlet (och lukten) av vitlöken. Så här görs den
Pressa
1 vitlöksklyfta i
5 dl vatten
och låt dra i 24 h. Sila så att lösningen går enkelt att spraya och tillsätt
1/2 tsk såpa
Skaka och spraya på det som angripits av rosrost men där du plockat bort de drabbade bladen. 
Hoppas nu att det verkligen hjälper och jag sprayade även de krussjuka prunus-växter. De har inte fått frukt eftersom själva krussjukan på bladen tog för mycket energi av växterna för att de skulle orka bilda frukt över huvud taget i år.
Ska sätta vitlök såväl mellan alla rosor och under mina prunus senare i höst med förhoppning om frukt och minst lika vackra rosor som förr (se ovan) nästa år!  

Inga kommentarer: