tisdag 8 december 2015

Hajar gillar death metal, katter dock hellre klassiskt!

Min förra katt. Mrs Erzylie, älskade klassisk musik, då låg hon gärna som nedan eller i en fåtölj och blinkade med kärleksfulla ögon.
Däremot avskydde hon verkligen dragspelsmusik och mongoliska munkar som sjöng strupsång. Då blev hon som en haj... Nej, ärligt talat så gick hon därifrån och la sig i någon garderob eller något, där jag antar att det hördes sämre.
Strupsång med Hosoo

Det kom jag att tänka på när jag läste detta intressanta i Illustrerad vetenskap i november: “'Duuun-dun...duuu-dun...duuu-dun duu-dun du dun' De flesta som har sett Steven Spielbergs film Hajen, kommer ögonblickligen att höra John Williams filmmusik, när de ser en vithaj simma runt i havets mörker på jakt efter ett potentiellt byte: Fast det är möjligt att det vore mer passande med dubbelpedal och distade gitarrer i det klassiska stycket. 
Gruppen bakom Discovery-programmet Shark Week har nämligen upptäckt att vithajen attraheras av dödsmetallens tunga riff och djupa basgångar.
Filmteamet bakom det kommande avsnittet Bride of Jaws använde undervattenshögtalare för att pumpa ut tung death metal i havet för att locka en 4,8 meter lång vithaj, som brukar kallas Joan of Shark. Hajen med det fantastiska smeknamnet dök inte upp, men de aggressiva tonerna lockade i stället två andra vithajar till båten. "
John Williams dramatiska filmmusik ur Hajen

Det fick mig också att leta upp en artikel om vad katter, rent vetenskapligt, tycker om för musik. Det jag fann var att Den Vetenskapliga Strävan att finna Musik för Katter faktiskt också är från november.
Där konstateras att en ingenjör är fast besluten att ta reda på just katternas smak för musik. Så är också denna ingenjör, David E Teie, också musiker. Teie är cellist och musik-ingenjör som använder mycket tid till experiment med särskild musik, inlärning om hur däggdjur utvecklas att särskilt tycka om speciella ljud. Katter svarar på och utvecklar denna musikaliska smak när de hör ljud precis efter födseln. Från denna forskning har Teie beslutat sig för att skapa musik som kan göra världen till en bättre plats för katter och deras hussar och mattar, genom sång.  Teie skickade sin musik till “kända katter runt världen” och resultatet blev positivt: 77% av katterna som lyssnat verkade bli lyckliga av ljuden .
Music for Cats and Friends låter för mycket new age
för min lilla fröken

Faktum är att jag precis kom på att jag ju köpte en cd med Music for Cats and Friends till Greta för några år sedan, men hon har bara varit måttligt intresserad av den. Den är skapad av professor och medicinsk och veterinär doktor Hermann Bubna-Littitz från Wien, där han är chef för ett rådgivningscenter för djur:
"Musiken [på Music for Cats and Friends] särskilt skriven för att få katter att slappna av. Grunden till det är det faktum att kroppen, när den är avslappnad. börjar fungera efter en särskild rytm. Musik med den rytmen och  frekvensen kan göra det lättare för kroppen att just slappna av och ett lugn sprider sig, vilket ger ett större välmående. Det har bevisats statistskt att våra små tigrar och deras ägare har nytta av denna musik på olika sätt."

Nu bör dock tilläggas att katter enligt min erfarenhet alla har olika preferenser och jag tvivlar starkt på att dessa experiment kan anses vara med vederlagda med statistsk säkerhet, eftersom jag inte tror att nog många katter testades på nog många sätt och dessutom fanns knappast heller någon kontrollgrupp. Det gäller säkert i o f s även hajexperimentet, men det gör det inte mindre intressant för i a f mig. OK, nu vet vi en massa om vad katter både gillar och ogillar samt att hajar vill ha deathmetal. Inte helt överraskande dock, ärligt talat.

Inga kommentarer: