fredag 10 april 2020

Lax gravad med citronskal och ramslök

Jag har gjort något himmelskt gott i lax gravad med citronskal och ramslök. Så gott att jag knappt kunde föreställa mig det innan.
Ramslök- o citrongravad lax ca 6 port
Frys
1 kg laxfilé av mittbiten 
ett dygn innan den ska gravas och grava den innan den är helt tinad. Skär laxen i två benfria filéer men låt skinnet sitta kvar. Blanda
knappt ½ dl strösocker, 
knappt ½ dl salt,
2 tsk grovt stötta vitpepparkorn 

Gnid in laxfiléerna på köttsidan med kryddblandningen. Finhacka 
2 dl dill 
Zest från 1 ekologisk citron 
En näve hackad ramslök 
Lägg ihop laxbitarna med rikligt med dillemellan. Strö över resten av dillen.
Gravad även halva laxen vanligt med bara dill
Lägg laxen i en plastpåse och grava i kyl i 1-2 dygn. Vänd påsen ett par gånger under tiden. Jag lät min lax ligga i 20 h och då blev den perfekt! Skär en skiva för att smaka av och när du tycker den lagom häller du av vätskan o skrapar bort kryddorna så kan du förvara den i samma påse. 

Å
Till gjorde jag min vanliga gravlaxsås och tillsatte smält honung
Gravlaxsås med honung 4 port 
Blanda
3 msk (dijon)senap 
1 krm salt 
1 krm nymald vitpeppar 
1 msk vinäger 
1 dl hackad dill
2 msk värmd/flytande honung

i en skål och tillsätt så  
1 dl rumsvarm olja  
i en tunn stråle medan du vispar, eller lite och lite i taget med ordentlig mixning emellan. En underbar hit! 


Inga kommentarer: