måndag 23 mars 2020

Doften av persika istället för narkos!


Våra Sinnen i Framtiden är en fantastisk serie som gått på Kunskapskanalen. Alla bilderna är stillbilder ur programmet.
Mitt favoritprogram är (givetvis) om Luktsinnet: Lukt och smak, dvs avsnitt 4. (Inte så svårt att gissa väl?! )
Mest fascinerande är reportaget om det franska sjukhus som använder dofter istället gör narkos vid operationer.
"Dofter påverkar våra känslor så starkt att de kan användas som smärtstillande medel i vården." Menar de i programmet 
Programmet tar också upp hur det inom fångvård har börjat använda dofter för att få de intagna att bryta destruktiva tankemönster.
 
Doften ger trygghet pga igenkänning från tidigare trygga uppleveser. Den tryggheten innebär att människor känner sig bekväma och upphör att vara destruktiva.
Som jag nämnt tidigare hörde jag för länge sedan en Umeå-forskare föreläsa om hur hennes forskarlag bland mycket annat funnit hur dementa blev lugnade av att sjunga sånger de från deras ungdom, som de kände väl.
 Jag tänker mig att detta på ett likvärdigt sätt skapar tryggghet när doften eller musiken upplevs. 
Det här är ju helt kroppseget och innebär att det varken blir beverkningar eller andra problem.  
Efter operationen behövs inte heller någon smärtlindring, vilket för mig som avskyr morfin låter som en total dröm!
Därutöver tar programmet upp att det även visat sig att sjukdomar har speciella lukter. Hundar som hjälper diabetespatienter genom att känna deras lukt är ju känt, men även människor kan känna lukten av sjukdomar.
Vi får även träffa ”Joy Milne [som] kan lukta sig till om en människa har Parkinsons sjukdom även innan sjukdomen brutit ut. Nu arbetar forskare på att skapa en ’elektronisk näsa’ som kan lukta sig fram till flera sjukdomar. I Frankrike finns ett doftmuseum där man, till exempel, kan lukta på Napoleons parfym."
  




Inga kommentarer: