torsdag 26 september 2019

Rosendrömmar och hemgjord nyponsoppa

Jag har aldrig betraktat mig själv som någon rosenperson men råkade bli med rosor när jag köpte kolonin. De rosorna ville jag ju hålla vackra och har även utökat med fler så har nog blivit det nu.



Bild jag gjorde i somras

Tar helst tillvara allt men de nypon dom blivit av de rosor jag ek nypit bort (för att de ska blomma om) har jag struntar i. Tills jag nu fick veta i Meny att alla svenska rosors nypon är ätliga. Rosentusiasten Eva Böhlin Andréasson avslöjar där också många av sina sätt att ta tillvara och förädla sina rosor.

"Nypon är en fantastisk c-vitaminkälla och de är fulla med en massa annat nyttigt också [dom jag nämnt tidigare äter jag nyponskal var dag därför].
- Ett enda nypon har hela dagsbehovet av C-vitamin, säger Eva. En kopp nypon motsvarar 40 apelsiner.
Veronica Öhrvik, rådgivare på Livsmedelsverket, avlivar myten att C-vitaminet skulle försvinna vid tillagning av nyponsoppa.
- C-vitamin kommer minska, säger hon. Men det viktiga är att inte slänga kokvattnet. Men kokvattnet används ju i nyponsoppa. Och andra nyttigheter blir lättare att ta upp genom tillagningen.
"Rosenvatten används i persisk och arabisk matlagning. Kocken Johan Björkman på stjärnkrogen Koka i Göteborg berättar [i Meny] hur han gör eget rosenvatten."
Rosenvatten och Rosenmarmelad gjorde
jag av väldoftande o inte dessa små rosor 
Jag testade sedan själv att ångkoka mina rosenblad på låg temperatur över natten (samtidigt som jag torkade nyponen). Sov till fantastisk väldoft!
En väldoftande rosenolja 
gör du enkelt gnm att plocka närmast överblommade rosor vars (starka) doft jag älskar. (Har ingen aning om vad de heter då de redan fanns på kollo.) När jag plockar bort dessa uppmuntrar jag också till mer blomning. Dessa tas kronbladen av, dessa rensas och sköljs innan jag mortlar dem o packar tätt i steriliserad glasburk. Häller över varm neutral (barnolja är luktfri, billig o bra för huden) olja 

med tättslutande lock och fyller burken ända upp till kanten. 
Låter stå på mörkt och svalt utrymme i ca 2 v - 1 månad (ju längre det står ju starkare doft). Skaka om då och då. Värm därefter upp oljan igen, med blommorna och sila sedan oljan ren (genom t ex ett kaffefilter). Häll upp i steril flaska o droppa i Tea-tree-olja (som konserveringsmedel så håller den sig längre). 

VIKTIGT att välja från väldoftande   ros o använde neutral olja! (Doftsvaga rosor o olja m dominant smak o lukt gör att oljan knappt luktar ros ö h t.)

Nyponpulver
Plocka, rensa och skölj
1-2 liter färska nypon
halvera o bred ut (jag rensade bort fröna eftersom jag mest var ute efter själva nyponskalen) på en plåt
och torka i ugnen på 75 grader (vid 50 grader hände inget här på alla timmar).
över natten. Kontrollera att nyponen
verkligen är torra (de ska vara sten-
hårda). Mal dem i en mjölkvarn. Jag använde min mandelkvarn, som du kan se nedan:

En matberedare klarar inte att slå sönder kärnorna, men dem hade jag ju plockat borr. (Alt: torka nyponen i en nylonstrumpa över ett element.)

Hemgjord Nyponsoppa 4 port
Blötlägg
5 dl Nyponpulver
11/2 l Vatten
i 4 h.
Mixa med
½ vaniljstång
till en slät massa och späd ev med mer vatten.
Koka upp nyponmassan med 
3 msk flytande honung
Sila soppan genom en finmaskig sil och servera med

Kardemummayoghurt
Vispa ihop 
1 ½ dl turkisk yoghurt
1 krm färsk mald kardemumma
2 msk brunt farin socker
Riktigt gott och särskilt med kardemummayoghurt till 

Eller med Mandelbiskvier
Sätt ugnen på 200 grader grader. Blanda 
100 g mandelmassa
50 g råsocker
Tillsätt
25 g äggvita
och blanda till en slät massa. Lägg små klickar med en tesked slt. spritsa ut på en plåt med bakplåtspapper. Grädda på 170C i c;a 6-8 minuter.

Tänker också testa att göra Rosenmarmelad, inte till mig själv som knappt äter mackor, men det blir nog fina presenter.

Rosenmarmelad 3 små burkar/1 stor+1 liten burk Plocka
125 g doftrika utslagna obesprutade rosenblad
Koka upp
4 dl vatten
Lägg i rosenbladen och låt sjuda sakta tills rosorna är mjuka. Rör om då och då. Tillsätt 
4 dl (sylt)socker
1 ekologisk citron, skal + saft (med vanligt socker behövs mer syra för pektinet)
Låt koka tills det börjar tjockna om ca 15 minuter (eller det dubbla m vanligt socker). Lägg i
1 liten kvist rosmarin
de sista minutrarna av koket. Gör Marmeladprovet: Slå upp lite marmelad på en kall tallrik och kyl snabbt. Dra ett streck med sked genom massan. Rinner den inte samman utan stannar med geléaktiga kanter är marmeladen färdig.
Ta upp rosmarinkvisten ur massan. Häll upp på varma och sterila burkar. Sätt på locket. Förvaras i kylskåpet i upp till 3 månader

Inga kommentarer: