tisdag 12 maj 2015

Pepparrot-odling

Jag har länge tänkt att jag ska sätta pepparrot, men eftersom det dels finns så många bud gällande hur man bäst planterar den och dels för att den sägs sprids sig så ofantligt har jag tvekat, fast jag bestämt mig för att sätta den i kruka i växthuset.
I veckans Trädgårdstisdag satte även John Taylor pepparrot [Armoracia rusticana] i köksträdgården. Han hade köpt rotsticklingar, så kallade strålar, på internet och planterade dem horisontellt. Jag nöjde mig med att köpa en ekologisk pepparrot i mataffären. Pepparrot vill ha ett soligt läge och inte för torrt, så jag kommer att sätta ut krukan senare i sommar. Du kan se 14 min in i programmet här.
Sidoskott efter 9 mån till 1 år, som proffsen sätter om.

Jag la min n ekologiska pepparrot horisontellt i en kruka ca 1 dm ned i näringsrik ohc lucker jord i mitt växthus. Tänkte först kolla efter en vecka för att se om rötter utvecklats  Men läste så på pepparrot.se "i maj lägger man rotsticklingar stråler ... horisontellt i jorden för att underlätta den vidare skötseln. Runt midsommar är det dags att 'lägga om' pepparroten. Då lyfter man upp rötterna ur jorden en efter en och rensar bort sidoskott och vissa rottrådar, sedan gräver man ner roten igen. --- Under resten av sommaren får man gå över och rensa ogräs samt kupa på mer jord några gånger. I november har pepparroten växt klart men oftast så låter man pepparroten ligga kvar i jorden under vintern. Då skördar man alltihop på våren så fort åkrarna har torkat upp. Sedan sorterar man pepparroten, då tar man också tillvara på rotsticklingarna som ska användas."
Klart besked, som jag hoppas kommer att ge gott resultat så att jag kan ha egna pepparrötter att skörda!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jaha, nu har det gått 8 år sedan bloggstart.
Hur gick det? / Erik

Lyckans Smed sa...

Det har blivit gott om pepparrot under åren till min glädje, tack!
/*