torsdag 28 maj 2015

En Bit av Österlen mitt i Simrishamn!

Härliga sallader och  närproducerat hittar du sedan 8 maj på En bit av Österlen, som ligger på Storgatan 19, mittemot Österlens museum i Simrishamn
En bit av Österlen är både en butik och ett salladskafé som erbjuder närproducerade varor, vilket inte alls är lika vanligt här som i Jämtland och de har sitt eget alkoholfria öl! Till leverantörerna räknas bl a Kiviks musteriKåseberga Fisk och Lödahus chokladkultur.
Riktigt fräscha och matiga sallader har de, som synes ovan. Man väljer vad man vill ha i salladerna med hjälp av ingredienserna på tavlan bakom disken, 
De erbjuder även "Picknick under stjärnorna" innehållande exempelvis; Gazpacho, sallad med kokta rödbetor, chévre, soyarostade solrosfrön och varmrökt lax från Kåseberga Fisk.
Dryckesutbudet är gott och utöver den mysiga butiken finns det bord ute på gården, men dem har jag inte prövat än. Det kommer jag dock absolut att göra! Uppdatering:
I pressmeddelandet pepprade Bohannon och hans medarbetare med signalord som de vet är särskilt inne, såsom "81 procent kakao", "flavonoider", "bioaktiva ämnen", "hög-protein", "lågkolhydrat" och "hög-fett".
När man ser sådana inne-ord är det dags att aktivera ett extra filter av vaksamhet.

I fredags bjöd far mig på lunch och då satt vi ute på gården. Vi drack riktigt god Skånsk Klassiker från Österlenbryggarna i Tomelilla och serverades av krögaren själv, Fredric Strömberg.
Far åt en silltallrik och jag en sallad med heta räkor och matvete.
Vi kommer absolut båda att återkomma!

Inga kommentarer: