I en omfattande utställning med många enorma verk visar Jon Arne Mogstad och Kåre Henriksson, eleven och professorn, som träffades när Kåre var elev på konstakademien i Trondheim. Det är en magnifik utställning som hade välbesökt vernissage i lördags och pågår t o m 5 mars.
– Jag vet inte hur mycket jag lärt honom tekniskt, men vi har alltid haft mycket ingående samtal om konsthistoria och diskuterar alltid konstteoretiska frågor, berättar Mogstad i ÖP.
De två ställde också ut tillsammans på Galleri 92, Frösön, 1997 när Kåre var min lärare på konstskolan och jag minns att jag var riktigt imponerad av den utställningen.
Här i fantastiska Exercishallen Norr ger det enorma utrymmet verkligen rättvisa åt deras storskaliga konstnärskap och därför skulle jag tro att jag totalt skulle ha tappat hakan om jag sett detta då.Det är hela 63 verk och många av Henrikssons har jag sett flera gånger tidigare, så det rör sig om många år ur deras båda konstnärskap i denna retrospektiv. Jag tycker därför det är tråkigt att det inte finns några årtal med i verkförteckningen, liksom att jag saknar material-angivelser.
Vandrare av Jon Arne Mogstad och Sommarlov av Kåre Henriksson är några av de små målningar |
Några av Mogstad målningar är målade med textilfärg och eftersom det nte anges tekniker i verkförteckningen så gissar jag att det gäller Vandrare, kanske Mahogonny och de två nedan från El Greco Revisited-projektet. Detta eftersom de enligt LT ska ge "ett intryck av akvarell och färgen hamnar i skikt, i mjuka övergångar"
Båda hänvisar också till äldre mästare i titlar och uttryck. Jon Arne Mogstad jobbar sedan 2008 med ett forskningsprojekt, FoU-prosjekt vid namn El Greco Revisited, som han presenterar så här: "Hösten 2004 åkte jag på studieresa till England, Italien och Spanien för att studera «de gamla mästarna». Det blev en intensiv tur då jag undersökte kyrkor och museer och blev presenterad för höjdpunkterna i den västerländska målarkonsten under århundradena. Det blev tydligt vilka möjligheter måleriet har och att den långa historien inte är ett motstånd utan en resurs. I slutet av studieresan har jag som en del av et forsknings- och utvecklingsarbetet vid KHiB arbetat med en serie stora målningar [varav flera visas i Östersund nu]. Några är helt abstrakta, men de flesta är baserade på El Grecos arbeten, tre av dem med utgångspunkt i «The Cleansing of the Temple». Det är figurationerna som intresserar mig mest med El Grecos målningar, inte de allegoriska eller narrativa sidorna. Figurerna är närmast utklippta på samma sätt som i tecknade serier, något som blir understryks av det dramatiska användandet av skarpt ljus och djupa skuggor."
|
Jon Arne Mogstad ur FoU-prosjektet El Greco Revisited |
Reflekser I, Damm, Skugga I och Skugga II av Jon Arne Mogstad |
Kåre Henriksson diptyk [tvådelad bild] inspirerad av William Blake |
– Jag tror jag blivit modigare [färgmässigt], men man måste hela tiden hålla i gång måleriet för att inte tappa tempo.--- En av dukarna gjorde jag klar i torsdags, medan andra bearbetats i tiotalet år innan de blev klara.
För ett tag sedan föreslog Jamtlis chef Henrik Zipsane och Daniel Kindberg från Stadsdel Norr, att Exercishallen Norr ska bli Jamtlis permanenta arena för samtidskonst. Det är en god idé, men de verkar inte ha någon aning om vad samtidskonst egentligen är eftersom de tror att Nationalmuseum har kunskap om det.
En framtida permanent konsthall bör dock finnas i det planerade kulturhuset i ett centralt läge, så det löses inte av en permanent arena på Exercishallen Norr.
Jag håller med ÖP "Äntligen konst på Exercishallen Norr igen!--- skynda er till Exercishallen Norr nu före den 5 mars! Då får ni se en riktigt, riktigt sevärd utställning med rakt igenom bra måleri. Det här är en utställning som borde visas på fler ställen landet runt." Och Lars Bolin, som curerat utställningen i Jämtlandsnytt:
För ett tag sedan föreslog Jamtlis chef Henrik Zipsane och Daniel Kindberg från Stadsdel Norr, att Exercishallen Norr ska bli Jamtlis permanenta arena för samtidskonst. Det är en god idé, men de verkar inte ha någon aning om vad samtidskonst egentligen är eftersom de tror att Nationalmuseum har kunskap om det.
Orangea, Five Fifteen..., Träd och Utan Titel av Kåre Henriksson |
- Det här är en av Europas vackraste utställningslokaler.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar