måndag 25 september 2023

Egen päronmust och bubblande päronsoppa


En sådan lycka att jag har så mycket päron som i år! Några är dock så mjuka att de är svåra att äta. Gjorde soppa som blev super god men fler som är för mjuka gjorde att jag kom på att jag ju kan musta dem. Hittade ett enkelt recept som blev suveränt gott.

Päronmust 3 l 20 min Lägg

 5 kg päron    

i vattenbad och rengör dem. Skär dem i mindre bitar och pressar dem i min råsaftcentrifug.


(Du kan också Riva dem grovt på ett rivjärn och trycka genom en trådsil). Blanda med pressat

äpple

citron

för att få högre halt av syra (du kan även använda 3,5 g Citronsyra/l men det vill inte jag ha i!)

ingefära

Smaka dig fram! 
Pastörisera genom att värma upp till minst 77C. Ta bort skummet som är gott till exempelvis filen. Kyl ner innan den hälls upp på sterila  flaskor. Ett tips är att göra en liten sats must på max 1 kilo. Det går också bra att frysa in musten.
Mousserande päronsoppa  
Skala, kärna ur och tärna
ca 400-500 g päron  
Koka upp
3 dl vatten 
3 dl vitt vin  
1½ dl strösocker 
1 klyvs och urskrapad vaniljstång 
1 liten bit hel kanel (ca 3 cm) 
1 stjärnanis 
och koka pärontärningarna däri. Tag av från värmen, när tärningarna känns mjuka. Plocka upp kanel, vaniljstång och stjärnanisen. Häll upp i mixer eller matberedare och kör till en slät soppa. Tillsätt 
1 tsk färsk riven ingefära 
Färskmalen kardemumma 
och kör igång några minuter till och sila av.  Kolla konsistensen och sötman, ev. kan det behövas lite mera vätska eller mer sötma. Tillsätt då lite vit baksirap. Låt soppan kallna helt och häll sedan upp i vackra glas eller tallrikar, dekorera med färsk
2 myntakvistar    
Häll ev. på lite mousserande vin vid bordet  strax innan man ska äta soppan, så bubblar det härligt men det är fantastiskt gott också utan!

Viktigt att sila bort skummet, som annars lätt kan mögla. Jättegott i t ex filen.

Inga kommentarer: