tisdag 26 januari 2021

Frisk och förunderlig ruccolakräm

Denna fantastiska ruccolacréme gjorde jag för att äta med rödbetor men den är så god att jag haft den som tillbehör även till pizza, sallad och en massa annat. Det gläder mig att det är Fia Gulliksson som ligger bakom receptet (men jag inspireras främst eftersom jag ogärna äter paj).  
ruccolacréme
Mixa
100g ruccola 
1dl hassel-(/cashew)nötter 
1 vitlöksklyfta 
½ hackad rödlök 
Droppa i 
½ dl olivolja 
1dl rapsolja 
1 tsk honung 
och fortsätt mixa till en jämn röra.  Smaka av med
salt och svartpeppar
Till min första rätt skalade o skar jag
2 kokta rödbetor 
La dem på ett fat med en klick ruccolakräm ihop med
Färsk timjan och
bladspenat 
Nästa gång gjorde jag surdegspizza med ruccolakrämen och pepparrot. Äter den också på surdegsbröd som danskt rågbröd och tror även den vore fantastisk till t ex bakad potatis. Ruccola är inte bara SÅ gott utan innehåller även A-, C- och K-vitamin, liksom fol­syra, zink, järn, kalium och kalcium finns i bladen. På svenska heter den egentligen senapskål medan Ruccola är dess italienska namn. Den ger faktiskt 100 % av det dagliga K-vitaminbehovet. ­K-vitamin är vad som gör att vårt blod koagulerar och det ska minska risk även för ben­frakturer och ha en ­renande effekt på ­levern. Fast ingen forskning egentligen stöder det så påstås rucolasallad även vara ett afrodisiakum…

Ruccolasallad inne­håller en lång rad Bioaktiva komponenter och det är ämnen som ska påverka alla levande organismer, men som inte är essentiellt livsnödvändiga. De räknas därför inte till de klassiska näringsämnen. Det gäller sådana som glucosinolater, flavonoider och fenoler.  Näringsforskare är mycket intresserade av bioaktiva komponenter eftersom de tycks ha en antioxidativ effekt och alltså skyddar cellerna. Det samspelet ska kunna bidra till att förebygga åderförkalkning, autoimmuna sjukdomar och vissa typer av cancer. 

Inga kommentarer: