Enligt
Nicholas Kristof i
DN i måndags har människans förmåga till medkänsla ökat samtidigt som samhället
nu är mindre våldsamt än förr. Hans artikel ur
New York Times publicerades då i översättning av
Margareta Eklöf.
"Det är lätt att dra slutsatsen att världen virvlar ner i toaletten. Låt mig säga emot och komma med ett skäl att vara tacksam. Trots den dystra stämningen är den historiska bakgrunden ett häpnadsväckande framåtskridande i mänsklig anständighet de senaste århundradena. Krig blir mindre vanliga och mänskligheten mindre våldsbenägen, mindre rasistisk och mindre sexistisk – och dessa moraliska framsteg går allt fortare sedan några decennier. Kort sagt verkar vi människor bli hyggligare." Inleds artikeln, som handlar om psykologiprofessor
Steven Pinker vid
Harvard University "utomordentliga" bok som just har kommit ut, med titeln
The Better Angels of Our Nature, som
Kristof "är säker på att den blir prisbelönad. ”Vi lever troligen i vår arts fredligaste tidsålder”, skriver
Pinker, och denna nedgång i våld 'kan vara det viktigaste som någonsin har hänt i mänsklighetens historia'. Han medger 'i ett århundrade som började med11 september, Irak och Darfur tycker nog många att det är ren inbillning, för att inte säga otillständigt, att påstå att vi lever i en sällsynt fredlig tid'. Men också under ett 1900-tal som är notoriskt för världskrig och folkmord dog endast 3 procent av världens befolkning av sådana av människan frammanade katastrofer. Däremot visar en undersökning av skelett av amerikanska urinvånare som levde i ägar-samlarsamhällen att omkring 13 procent hade dött av yttre våld. Och på 1600-talet reducerade trettioåriga kriget Tysklands befolkning med så mycket som en tredjedel." Det är väl verkligen bevis för att det blivit en vänligare värld, eller hur?
"Krig skapar rubriker men konlikterna är färre i dag, och de kräver inte så många människoliv. Det har många
forskare påpekat, framför allt
Joshua Goldstein i sin nyutkomna bok
Winning the War on War The Decline of Armed –Conlict Worlwide. Enligt
Goldsteins bestämda uppfattning är det en myt att civila löper större risk att dö i moderna krig. Ett annat exempel är mordfrekvensen, som nu är mycket lägre än under föregående sekler. I Storbritannien sägs den ha fallit med mer än 90 procent sedan 1300-talet. Så har vi de otaliga formerna av våld som en gång var vardagslivets banala bakgrund. Den tävling i det feodala Europa skulle deltagarna köra huvudet i en katt fastnaglad vid en påle tills den dog. En anledning till att detta ansågs vara storartad underhållning var att katten förhoppningsvis skulle klösa ut ögat på någon deltagare.
Sagor och barnkammarramsor är ett annat område. En akademisk studie har konstaterat att moderna barns TV-program innehåller 4,8 våldsscener i timmen, jämfört med barnkammarrim där siffran är 52,2.
Denna nedgång i brutalitet gäller också andra kulturer. När jag läste kinesiska stötte ag till min förvåning på
skrivtecken av typen en kniv genom en näsa, som betyder 'att skära av en näsa som straff'. Kinesiska skolbarn lär sig inte längre det tecknet. Eftersom jag ofta rapporterar om folkmord och kränkningar av mänskliga rättigheter slogs ag av trovärdigheten i
Pinkers bok. 'Jag var förfärad över att händelserna i Darfur inte utlöste starkare reaktioner från västerländska regeringar, men jag blev imponerad av amerikanska universitetsstudenters protester på vägnar av ett folk som levde på andra sidan jordklotet.
|
Bild ur DN |
Det speglar en större sanning i dag råder global enighet om att civila inte får dödas. Enskilda stater må alltjämt
ägna sig åt massförbrytelser, men nu anlitar de lobbyister och pr-firmor för att snygga till den blodbesudlade
bilden. Fram till våra dagar var folkmord helt enkelt ett sätt att föra krig. På flera ställen i bibeln manar Gud till folkmord (5e Mosebok 20:16) 'Men i städer som tillhör dessa folk … får du inte skona en enda levande varelse' och de europeiska invandrarna såg inget stötande i att utrota Amerikas urfolk. Fredspristagaren Theodore Roosevelt bad inte om ursäkt 'Jag går inte så långt som till att hävda att de enda goda indianerna är
de döda indianerna, men ag är förvissad om att nio av tio av dem är det, och jag skulle inte vilja titta närmare på den tionde.'
Det moraliska framåtskridandet har gått snabbare de senaste decennierna. I fråga om medborgerliga rättigheter, kvinnors roll, jämställdhet för homosexuella, barnaga och behandling av djur ”har de konservativas inställning följt de liberalas bana, och följden är att dagens konservativa är mer liberala än gårdagens liberaler”, konstaterar
Pinker."
Detta är väl sannerligen en nyhet att bli lycklig av?!
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!