SIDOR

måndag 30 december 2019

Riktigt bra måleri och teckningscollage av Andreas Glad och Emil Z Ekberg!

För några veckor sedan såg jag utställningen med oljemåleri av Andreas Glad och teckningscollage av Emil Z Ekberg som fullkomligt frossar i den detaljrikedom jag älskat sedan barndomen på Galleri Thomas Wallner i Simris.

Andreas Glad visar närmast arkitektoniska landskap som med sin ödlighet ger intryck av att snarare vara scenografier men utan aktörer av någon form.
Ekbergs verk är å andra sidan välbesökta med djur och växter.
Ovan en närstudie av Emil Z Ekbergs collage (nedan). Han berättar i Ystan att han klipper sönder teckningspappret, färgar det och klistrar in det i kubistisk anda.– Det är en lek med materialet. Sedan tecknar han, klipper och klistrar igen och skapar sin tvetydiga värld, ofta med djur, utsatta eller hotfulla. Lätta att identifiera sig med.

Hans collage är kontrastrika med ett skenbart lugnt ich harmoniskt intryck från avstånd, men vid en närmare titt innehåller de stor dramatik:
– Jag ställer det hemska mot det vackra och storslagna,  som han säger till Ystan
Ekberg utbildades vid konsthögskolan i Malmö och tog sin magisterexamen 2011. Han har tilldelats stipendier från Ellen Trotzigs Donationsfond och från Konstnärsnämnden och är bl.a representerad på Malmö Konstmuseum och Västerbottens Regionmuseum samt i flera privata samlingar. Hans verk ingår även i Skissernas Museums permanenta utställningar.
Utställningens titel är Into That Good Night vilket refererar till dikten Do Not Go Gentle Into the Good Night av welshiske poeten Dylan Thomas. och flera verk har titlar som anspelar på litterära verk.
Andreas Glads detaljeradde måleri är visar på inspiration av japansk konst, såsom träsnitt och tuschmålningar, vilka ger speciella perspektiv. De påminner om Oscar Reutersvärds omöjliga former; oxymoroner (självmotsägelser). Ham hat valt titeln Echoes, vilket jag ser som välvalt.

Glads närmast kulissartade bildvärldar känns för mig som om de skildrar artificiella miljöer som i dockfilmer på 1970-talets barnprogram eller till exempelvis modelljärnvägar. Det får sin förklaring i  att "konstruerad grönska som en sorts föraning om alltings illusion och essentiella tomhet. Växtlighet och träd visar sig vara avmålade flörtkulor, uppfinningsrikt knycklade papper, slitna origamiväxtlandskap avsedda som skyltning i åldrade souvenirshopsdisplayer" som författare och konstnär Leif Holmstrand träffande skriver.
"I sin Malmöateljé bygger han upp hela kvarter av papprullar, kartonger och trästickor. Hans husmodeller skulle platsa på varje arkitektkontor. Varsamt skapar han miniatyrträd, pooler och gator, bygger trappor och lägger tak. Lika noggrant går han tillväga när han sedan målar av dessa stadsrum och villor, alltid tömda på människor. Återigen handlar det om ett spel med olika lager av fiktion i bilden. Även i verkligheten är varje byggnad en mänsklig konstruktion. Men när Glad målar av sin modell av konstruktionen, framstår bilden verkligare än förlagan."fortsätter hans text.
Andreas Glad tog sin magisterexamen fråm Bergen Academy of Art & Design i Norge 2005.

Besök Galleri Thomas Wallner, Simris Bygata 9, Simris 
öppet tor - sön kl 12 - 17 t o m 7/1 2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar