SIDOR

fredag 22 februari 2019

Spöknät tolkade av Malena Olsson


I lördags invigde kommunalrådet Jeanette Ovesson en mycket aktuell utställning på Österlen museet. Spöknät av Malena Olsson  ligger verkligen i tiden med tanke på Marelitt Baltic, som är ett EU-projekt som löper under 3 år 2016-2019.

Museichef Lena Alebo berättade att i museets förändringsprocess fokuseras nu bl a på att ha utställningar som berör diskussioner i tiden och det ser jag verkligen som positivt!
Kristiansstadskonstnären Malena Olsson växte upp i Karlshamn, har bott i Italien i 28 år och i Rom har hon utbildat sig på såväl konstakademin Accademia di Belle Arti di Roma och inom scenografi i samma stad.
Malena Olsson, Jeanette Ovesson och Lena Alebo mitt i (och bland) Spöknät på vernissagedagen 16 februari.
Söker du på spökgarn på internet kommer EU-projektet Marelitt Baltic i Simrishamn upp först. Just därför hörde Malena Olsson  av sig till Österlen museet och erbjöd dem att visa sin  utställning Spöknät.
För att citera från deras hemsida så "Förlorade och borttappade fiskeredskap i Östersjön, så kallade spökgarn, är ett stort problem som kan ge förödande konsekvenser. De sjunker till botten eller flyter runt i havet och blir en livsfarlig fälla för fiskar och fåglar som bland annat fastnar i näten. 

År 2016 startade MARELITT Baltic, ett EU-finansierat projekt med syfte att kartlägga problematiken och minska antalet förlorade fiskeredskap i Östersjön.
Marint centrum, Simrishamns kommun leder det treåriga projektet där förutom Håll Sverige Rent också organisationer från Estland, Finland, Tyskland och Polen deltar.
Projektet ska, utöver att kartlägga problematiken, städa bort spökgarn i utvalda problemområden med hjälp av draggning från båtar eller dykning på vrak. Inom projektet ska det också utvecklas möjligheter till mottagning och återvinning av spökgarn i hamnar och andra förebyggande åtgärder. [Min kursivering]
Projektet ska sedan resultera i en handbok med information om hur man kan hantera spökgarn – från början till slut. ---Projektet är finansierat av Östersjöprogrammet 2014-2020 och pågår mellan 2016-2019. Havs- och vattenmyndigheten delfinansierar projektet."
Ett helt livsnödvändigt projekt för Östersjöns överlevnad m a o där Malena Olsson inte bara just återvunnit faktiska spöknät som draperats och dramatiskt installerats i utställning på ett sätt som vittnar om hennes scenografi-bakgrund.
Under vernissagen berättade Olsson hur näten stank av död och fått lika ute och behandlas av väder och vind i månader innan hon kunde börja arbeta med dem.
Spöknät innefattar också emaljer i flera storlekar, som framställts i Ronneby, målningar på bl a gammal segelduk, liksom smycken med emalj och silver
De runda plexiglas-verken med graverade marina motiv i olika storlekar gjorde sig extra bra med vernissagedagens solljus. De kastade då både skuggor och solkatter runt i rummet, vilket får det att verkligen kännas som att befinna sig i ett stort hav!
Utställning har delvis visats tidigare i just Rom och där fick den väldigt sorgliga och dramatiska reaktioner pga associationerna till "döden i havet" med tanke på flyktingkrisen.
– I Rom fick mina verk om spöknäten en helt ny betydelse. Där är dess Medelhav dödens hav. Alla tusentals människor som dör på jakt efter ett bättre liv. Så jag fick många nya tolkningar på mina verk och starka reaktioner.berättar Olsson i Ystan.
-Efter det skapade jag några nya plexiglasverk där jag kombinerar de döda fiskarna med den mänskliga döden på havet. Fiskskeletten delar plats med tappade nallebjörnar. 
2006 hedrades Olsson med att utses till Årets Bästa Utländska Konstnär, Il premio internazionale Beato Angelico i Rom!
– Det är "vintage". Och kommer från segelmakaren Hamel Sails i Karlshamn,  berättar Olsson om akrylmålningarna på segelduk för Ystan
-Det är segelmakeriets Valentino. Segelduken är högsta kvalitet och kunde ha varit med i Americas Cup, med massor av sömmar som jag sedan syr ihop och använder.
-Var är Island då? poeten Unnur Bragadottir närstuderar den världskarta som Olsson nästan alltid har med i olika versioner på sina utställningar.
Under Italien-åren jobbade Olsson främst med Fresco-måleri så under vernissagen skrattade hon åt hur kul det är att komma till Simrishamn, som hon menar är en hel  al Fresco-stad. Med det avses att kalkfasaderna målats direkt på putsen.
Spöknät gör dig väldigt bra i Österlen museets utställningssal i och med allt trä och själva rummets uppbyggnad anser jag.
Jag känner verkligen igen mig i Olssons fascination för emalj-tekniken, som hon hon hyr in sig i en verkstad i Ronneby för att jobba med. 


Det här med metallpigmenten som läggs på utan att visa den färg de kommer att få efterbränningen och lagren på kopparplåt som kan skapa djup och uppnå rätt effekt, vilket kan ta åtskilliga bränningar.

– Jo, det behövs en fem–sex lager för att få fram den rätta havskänslan, säger Malena Ystan.
Utställningen pågår t o m 19 maj.
Öppettider on - fre 12 - 16 och lö 10 - 14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar