Indisk Lotus i växthuset på Lunds botaniska trädgård 2014. Näckrossläktet [Nymphaea]. "Den är inte svår att odla under våra betingelser; man måste bara veta hur". |
Eller rättare sagt så introducerades jag i själva verket till SGI redan i december 1999 när några munkar i Los Angeles gav mig en lapp med mantrat Nam myoho renge kyo, men då trodde jag att det var ett personligt mantra som delades ut till mig att använda vid meditation...
som på svenska heter Nyckeln till
Sutrans viktigaste budskap är att Buddhaskap, det högsta livstillståndet, handlar om gränslös medmänsklighet, visdom och mod, finns medfött i varje person utan hänsyn till kön, etnicitet, social klass eller intellektuell förmåga. Lotus sutran är en lära som uppmanar till ett aktivt engagemang med det triviala livet och dess utmaningar. Buddhaskap är ingen flykt från dessa utmaningar utan en outtömlig källa till positiv energi för att gripa tag i och transformera lidandet och livets motsättningar för att skapa lycka. Som SGIs (Soka Gakkais) president Daisaku Ikeda skrivit: Lotus sutran är egentligen en lära om självbestämmande. Den 'lär oss att inre beslutsamhet kan transformeraindivider till vad de vill; den ger oss det ultimata uttrycket till oändlig potential och den värdighet som finns nedärvt i det mänskliga livet'.”
”Det är inte själviskt att älska sig själv, ta hand om dig själv och gör din lycka till en prioritet. Det är nödvändigt!” /Nichiren Daishonin, 1222-1282 |
"1930 - Soka Gakkai grundas Soka Gakkai (bokstavligen, 'Värdeskapande förening') började 1930 som en studie-grupp av reformistiska pedagoger. Dess grundare Tsunesaburo Makiguchi (1871-1944) var en författare och pedagog, inspirerad av Nichiren Daishonins buddhism och passionerat hängiven till reformen av det japanska utbildningssystemet. Hans teori om värdeskapande utbildning, vilken han publicerade i bokform 1930, är centrerad kring tron på varje individs obegränsade potential och ser utbildningen som en livslång strävan efter självkännedom, visdom och utveckling. Publiceringen av den första volymen av Makiguchis Soka kyoikugaku taikei (Teorin om Värdeskapande pedagogik), den 18 november 1930, markerade grundandet av Soka Gakkai.
1935 - Social reform Makiguchis betoning på självständigt tänkande över rutinmässig inlärning och själv-motivation över blind lydnad utmanade direkt dåtidens japanska myndigheter, som såg utbildningens roll som formning av fogliga anställda till staten. Makiguchi och hans närmaste medarbetare Josei Toda (1900-1958) började utveckla Soka Gakkai från dess ursprung av en grupp pedagoger hängivna utbildningsreformen till en organisation med ett bredare medlemskap med fokus på spridningen av buddismen som ett sätt att reformera samhället.
1943 - Kampen mot regeringens förtryck Den militaristiska nationalismen uppstod i Japan på 1930-talet och kulminerade vid Japans inträde i andra världskriget. Den militaristiska regeringen påtvingade statsideologin Shintoismen på befolkningen som ett sätt att förhärliga sitt angreppskrig och slog ner alla former av oliktänkande. Makiguchis och Todas vägran att kompromissa sin tro och stödja regimen ledde till deras arrestering och fängelse 1943 som ’tanke-brottslingar.’
1944 - Tsunesaburo Makiguchis död Trots försöken att övertala honom att frångå sina principer, höll Makiguchi fast vid sin övertygelse och dog i fängelset 1944. Efterkrigstidens återuppbyggnad (1945 - 1958)
Grundmålet inom buddhism är att inse mänsklighetens fred och lycka /Josei Toda |
för att uttrycka den centrala idén av Nichiren Daishonins buddism - att alla människor kan förändra sina liv till det bättre och nå upplysning i detta liv. Detta meddelande genljöd särskilt bland de utslagna i det japanska samhället och innan Todas död 1958 fanns det cirka en miljon medlemmar."
”Att vara oförskräckt vad som än sker, det är roten till all sann lycka. Att röra sig beslutsamt framåt oavsett vad som ligger framför en - det är anda, beslutet som leder till mänsklig seger”. / Daisaku Ikeda |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar