SIDOR

torsdag 6 oktober 2016

Forntida musikinstrument i Glimmingehus

Igår kväll var jag på ett helt fantastiskt föredrag på Glimmingehus med en av Sveriges främsta musikarkeologerCajsa S Lund. Hon hade dessutom med sig sin dotter sopranen Aino Lund Lavoipierre, som inte bara demonstrerade en några instrument utan också sjöng vad hon presenterade som de första nedteckningarna av musik här i norra Europa.
En magiskt vacker kväll i "Nordens bäst bevarade medeltida borg", som jag inte besökt sedan jag var barn. I annonsen ovan ses skampålen utanför Glimmingehus demonstrerad av en liten flicka.
Cajsa S Lund hade med repliker av instrument som hittats vid arkeologiska utgrävningar liksom nutida varianter, som ofta är av plast och används främst som leksaker. Musikarkeologi har sin bakgrund internationellt från 1977, då sammankomsten Music and Archaeology hölls för allra första gången vid Berkeley-universitetet i Kalifornien. Därefter utvecklades ämnet internationell profil från första början.
Enhörningen på gobelängen är en rekonstruktion som
symboliserar renhet och oskuld och nedanför ligger
massor med instrument
Cajsa och Aino visade, berättade om, demonstrerade. spelade på och nämnde utvecklingen av trummor, skrapinstrument, skramlor, vinare, flöjter, pipor, horn, klockor, skällor (som den nedan) och olika stränginstrument.
Eftersom utställningen Archaeomusica, som kommer att turnera runt världen senare, nu pågår i Ystad innehåller bl a Cajsas horn och lurar var de inte med igår. Jag kommer dock att bege mig till Klostret för att se utställningen, som visas där t o m 8 januari 2017, som det enda stället i Sverige.
Där kan publiken pröva instrumenten då det är "en utställning för alla sinnen och med hjälp av modern teknik och hundratals återskapade instrument, får besökaren prova på, lyssna och uppleva Europas tidigaste ljudlandskap". I Archaeomusica tas vi med tillbaka till musikens ursprung, ända från stenålder via Pompeji till medeltiden.
Aino visar upp en vackert utsirad benflöjt
med symboler som påminner om de på
samernas shamanistiska trummor
"Sedan starten 2013 har specialiserade hantverkare i Europa tillverkat hundratals repliker och rekonstruktioner av de 'ljudfynd' som visas. [En] Neandertalflöjt hittad i Slovenien och stenålderstrumma framgrävd i Skåne till antika lyror och blåsinstrument från Pompeji."
Archaeomusica "visar de materiella spåren efter musiken – arkeologiska fynd av musikinstrument och ljudverktyg – men det blir också konserter och andra musikupplevelser med olika gästartister under hela utställningsperioden. Vi får bland annat höra en konsert med mäktiga carnyx, trumpetinstrument från järnåldern med mynning i form av ett spännande djurhuvud den 27 november 2016.    Stort intresse från media Intresset från media är stort. Sveriges Radio har berättat om EMAP i flera program, i både P1 och P2. Och Vetenskapsredaktionen i TV2 har visat ett reportage från Ales stenar med Ensemble Mare Balticum, som spelade på instrument som kan ha klingat där vid olika ceremonier, både rituella och världsliga.

 – Det är väldigt spännande att se vår äldsta musikhistoria i Europa och hur lika instrumenten har varit, vare sig vi befinner oss i norra Norge eller söderut vid medlehavsländerna [sic!]. Vi har alla haft lyror till exempel även om vikingarnas lyra såg annorlunda ut jämfört med grekernas antika lyra, säger musikarkeolog Cajsa S Lund till SVT Skåne.
Något jag tänkte på genast var fröskramlorna jag köpte i Johannesburg som sangomas [medicinmän] använt som mutis för att skrämma bort onda andar för vissa folk och locka fram regn hos andra. Jag är osäker på vart jag har dem nu men de har rep så att man kan bida dem runt fot- och handleder.
Jag spelade in en kort snutt av Aino Lund Lavoipierres sång men det går inte att överföra men du kan höra henne här:
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar