Inlärning tycker jag är
väldigt intressant,
så nu
kommer jag att
presentera två
olika vetenskapliga fynd om det. Det skiljer en del från forskning gjord 2010 men då handlade det inte främst om lärande i o f s.
Specialnest.se skrev i oktober om
Alva Appelgren, som är doktor i
kognitiv neurovetenskap och numer fungerar som
lektor på Södertörns folkhögskola. Hon menar att det fungerar att påverka elevers kämpaglöd, med
beröm på rätt sätt.
Appelgren har undersökt hur elever kan
motiveras och hur deras
motivation kan påverkas av olika typer av
feedback får. I augusti 2015 disputerade
Appelgren på
Karolinska Institutet i hjärnforskaren
Martin Ingvars forskargrupp.
Hon har undersökt hur vi
lär oss och hur en kan använda
kritik och
beröm på bästa sätt för att
lära på bästa sätt. Hon har även tittat på hur våra
förväntningar påverkar oss att kämpa för att fortsätta
lära oss någonting svårt.
Alva Appelgrens avhandling,
Error, praise, action and trait: effects of feedback on cognitive performance and motivation, som redogör för hennes forskning och den kan du läsa
här.
Appelgren säger i
Specialnest.se:
– Vi gjorde studierna både i laboratoriemiljö samt på plats mi skolan med elever i mellanstadiet. Syftet var att ta reda på vad det är som motiverar elever och vilken typ av feedback som ger bäst resultat, säger Appelgren till Specialnest.se. I skolstudien fick eleverna göra övningar som testade deras
arbetsminne.
Studien sträckte sig över 20 sessioner, vilket gav forskarna möjlighet att få information om elevernas ihärdighet. Det visade sig att de elever som trodde att
intelligens kan förbättras med träning fullföljde sessionerna i större utsträckning än de som trodde att
intelligens är något medfött som inte kan ändras. Forskarna drog slutsatsen att
elever med en flexibel attityd till lärande och som tror att förbättring är möjligt är mer motiverade till att slutföra övningar [genomgående mina kursiveringar]. De elever som hade inställningen att
övningen skulle bli rolig och givande var också mer motiverade.
– Jag har länge varit intresserad av vad som gör oss
motiverade och även att vi påverkas mycket av vår omgivning. Det är av yttersta vikt att förstå detta för att nå bra resultat, tänker jag. Oavsett vad vi tar oss för egentligen, men kanske framförallt i skolan.
I sin forskning undersökte
Appelgren först prestationen hos vuxna som fick göra en minnesuppgift, där de samtidigt fick höra olika ljud som förklarade när de gjorde rätt och fel. Därefter gjordes hon samma studie med vissa tillägg på mellanstadiebarn.
– Vi har bland annat undersökt elevernas
inställning och
motivationen för uppgiften, liksom hur de tänkte om
intelligens.
Appelgrens syfte med
studien var att få reda på hur olika typer av
feedback påverkar vårt sätt att lära och hur elevernas attityd kan påverka deras uthållighet.
– Jag är intresserad av kopplingen mellan
hjärnan, vårt beteende och hur vi
lär oss.
Feedback kan vara bra men också dåligt för prestationen beroende på hur den används, menar
Appelgren . Därför är det viktigt hur vi anpassar vår
feedback utifrån uppgiften.
– Det finns forskning som styrker att vi kan lyckas om vi kämpar, men
vi vet nu också att det är viktigt att vi säger saker som ”du valde rätt”, vilket ger bättre effekt än
beröm som ”vad smart du är”.
Appelgrens forskning innefattade också
magnetröntgenundersökningar där hon analyserade
effekten av de olika typerna av
beröm och hur det påverkade
motivation,
stress, prestation och hjärnaktivitet.
Studien visade att för mycket ljud påverkar prestationen i minnestesten negativt.
– Vi fann även att elever som var
motiverade före uppgifterna och tyckte det var värdefullt gjorde fler övningar. Elevernas synsätt på
intelligens påverkade också hur många övningar de orkade genomföra. Elever som tänkte på att vara smart som något man kan öva och förändra (ett växande tankesätt) slutförde fler övningar jämfört med elever som tänkte på att vara smart som något man antingen har eller inte (statiskt tankesätt).
Alva Appelgren menar att hennes doktorsavhandling kan hjälpa lärare och föräldrar att ge
beröm på rätt sätt.
– Lärare behöver få hjälp att ge
feedback som
syftar till att berömma en process [mina kursiveringar] och som
uppmuntrar elever att
kämpa och på så sätt få dem att slutföra sina uppgifter. Det vi får höra i skolan, inställningen till den uppgift vi har framför oss och vad som händer då vi får
feedback är faktorer som påverkar vår motivation och koncentration. Det är viktigt att lärare känner till det!
13 maj lades
Causal evidence for the role of REM sleep theta rhythm in contextual memory consolidation om
inlärning och
sömn fram, vilket
VetenskapenVärld berättade om så här samma dag: "I ett försök med möss har forskare kommit fram till att
REM-sömn hjälper mössen att lära sig nya saker. Forskarna tror att
REM-sömnen även förbättrar människans
inlärning.
REM-sömn är det
sömnstadie då man oftast
drömmer. Den förekommer vanligen fyra-fem gånger per natt. Att få en god
sömn är viktigt inför en tenta eller presentation.
Nu visar dessutom amerikanska forskare i en ny studie med möss att det finns ett
direkt samband mellan hjärnaktivitet under REM-sömn och hur vi lär oss nya saker och lagrar det i minnet. [Har för mig att jag skrivit något liknande tidigare...]
Det visade sig att en störd
REM-sömn ledde till att mössens förmåga att lära sig nya saker försämrades. I undersökningen riktade forskarna ljus på mössens
hippocampus, en del av
hjärnan som spelar en viktig roll i bildandet av nya
minnen. Metoden kallas för
optogenetik.
Genom att rikta ljus mot vissa
nervceller i
hippocampus under
REM-sömnen kunde forskarna störa de nervimpulser som påverkar
inlärning och
minne. Utan att väcka mössen kunde forskarna visa att störningar under
REM-sömnen försämrade mössens förmåga att
komma ihåg var nya objekt låg och känna igen platser kopplade till smärta. Hur
REM-sömn påverkar vår förmåga att minnas kan du höra
här!
Men när forskarna däremot gjorde samma sak när mössen inte befann sig i
REM-sömn försämrades inte förmågan att lära sig nya saker.
Forskare har länge trott på sambandet mellan REM-sömn och minnesinlärning men detta är första gången som man hittat en direkt koppling. Studien är gjord på möss men forskarna tror att även människans minnesinlärning kan påverkas på samma sätt."
Dröm ordentligt och
motivera rätt för bästa
inlärning m a o!