Konstnären Peter Johansson ställde ut Panggrejer på på Galleri 21 i Malmö t o m idag 1 februari. Snacka om fullträff; vernissagedagen 10/1 skedde precis mitt i rapporteringen av Charlie Hebdo-attentaten i Paris 7 januari...
På vernissagekorten till Johanssons Panggrejer har han fotat sig själv efter en, rent tidsmässigt väldigt passande, oprovocerad misshandel, där han blev av med flera tänder. Han hade precis skissat klart på utställningen om våld och rädsla några dagar före jul. Bilden passar nu så väl utställningens tema att många tror att bilden är arrangerad, men han arrangerade faktiskt inte heller Charlie Hebdo-attentaten, utan har helt haft den tvivelaktiga "turen" att båda attentaten skedde så passande i tid...
– Jag har bott i Malmö i femton år och gått ut nästan varje kväll utan att [tidigare] ha blivit utsatt för våldet alla talar om. Efter misshandeln kände jag mig rädd de första dagarna. Men jag hade en sorts diskussion med mig själv och då gick rädslan snabbt över, berättar den femtioårige Malmökonstnären från Dalarna till Sydsvenskan.
Det känner åtminstone jag mig oerhört tacksam för eftersom jag tycker att Panggrejer är riktigt bra. Jag har aldrig tidigare sett Peter Johanssons konst i verkligheten, men är väldigt lockad av hans humoristiska konst, som ofta är både absurd och surrealistisk, fast den tar upp så allvarliga ämnen som rädslan för den andre.
Jag har många gånger tidigare skrivit om hur viktigt det är med humor och att när vi skrattar åt något så accepterar vi det också. Oscar Wilde hade verkligen rätt när han sa Om du vill berätta sanningen för folk så se till att också få dem att skratta, annars kommer de att döda dig. Skrattet är ett av våra mäktigaste vapen. Inget är väl så hotfullt som att känna att andra skrattar åt dig, samtidigt som en av de skönaste känslor av samhörighet som finns är att skratta med andra?
När jag pluggat i Johannesburg, Sydafrika 2000 var också jag uppfylld av allt våld jag upplevde där och bearbetade det i min magister-utställning At Gunpoint 2002. När jag ser Panggrejer inser jag att jag borde ha satsat mer på humor i den utställningen. Då kanske jag kunnat nå fram bättre på samma sätt som Peter Johansson gör här?
– Jag känner att folk är räddare. Vänner, människor jag möter. Vittnen drar sig ur rättegångar. Det är en rädsla som sprider sig och den använder sig många av när de säljer skydd, försäkringar eller populistiska lösningar. Rädslan för den andre tar sig också uttryck i våld. Jag kan inte säga att jag försökt attackera något specifikt med konsten. Helheten är rädsla och absurditet, säger Johansson till Sydsvenskan.
Vapnen i utställningen, en k-pist och en kanon i full storlek (som visserligen är något annat när man tar en närmare titt på dem) är alltså inte alls det "farligaste" i Panggrejer, utan de blir som farligast tillsammans med de klara färgerna och serietidningsestetiken med "pratbubblor" för skott och slag à la Roy Lichtenstein, marschmusik, flaggor och en kan tyckas helt malplacerad påfågel mitt i allt. Den kan dock symbolisera såväl odödlighet, förnyelse och misslyckande, så nog har Johansson säkert tänkt på det, skulle jag tro.
Brandgula sandsäckar staplade som värn med en kulspruta som tittar fram. Bakom den en riktig serietidnings Pang-bubbla |
När jag pluggat i Johannesburg, Sydafrika 2000 var också jag uppfylld av allt våld jag upplevde där och bearbetade det i min magister-utställning At Gunpoint 2002. När jag ser Panggrejer inser jag att jag borde ha satsat mer på humor i den utställningen. Då kanske jag kunnat nå fram bättre på samma sätt som Peter Johansson gör här?
– Jag känner att folk är räddare. Vänner, människor jag möter. Vittnen drar sig ur rättegångar. Det är en rädsla som sprider sig och den använder sig många av när de säljer skydd, försäkringar eller populistiska lösningar. Rädslan för den andre tar sig också uttryck i våld. Jag kan inte säga att jag försökt attackera något specifikt med konsten. Helheten är rädsla och absurditet, säger Johansson till Sydsvenskan.
Utöver Panggrejer är Peter Johansson tillsammans med Barbro Westling också aktuell med utställningen Jätteanka/Mighty duck på Bohusläns museum i Uddevalla. Senare i vår ställer de två också ut på Jönköpings Länsmuseum och på hemsidan räknar han även upp Art Wars Sweden, 3:e våningen i Göteborg, Suecia Contemporare, Uppsala Konstmuseum och Translation Theme Park på NAP Gallery i Tokyo, Japan. Spännande minsann!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar