SIDOR

fredag 14 december 2012

"Dekonstruktion", ”ready made” och annat KONSTigt

I tisdagens DN finns en mycket läsvärd artikel som tyvärr inte ligger ute än. Den tar upp Marcel Duchamps  dekonstruktion, som är en viktig term inom modern och samtida konst. Duchamp själv är också han en viktig referenspunkt, så därför kopierar jag in hela, med länkar.

"Konsten att  serietillverka konst
1917 presenterade Marcel Duchamps sitt mest kända konstverk, urinoaren Fontän. Kopior är spridda över hela världen och konsthistorikern Arturo Schwarz är en av få som vet var de finns.
○Hur dessa ”original” skapades och vart de tagit vägen var några av frågorna när Moderna museet på
tisdagen bjöd Arturo Schwarz från Milano till ett offentligt publiksamtal. Schwarz var personlig vän med Marcel Duchamp och har skrivit flera böcker om konstnären. Han har även sammanställt en i det närmaste komplett katalog med Duchamps 900 mest kända verk.
Deras första kontakt var 1954 då Duchamp ännu var en ganska okänd konstnär. Schwarz menar
att det är orättvist mot Duchamp att bara berätta om hans konceptkonst.
–Folk har glömt att Duchamp även var en mästare på att måla och teckna. Det visade han bland annat
i Naken kvinna somgår nedför en trappa (1912). Men Duchamp kände nog att det inte fanns något mer som han kunde måla eller teckna. Detta var troligtvis anledningen till att han gav upp måleriet nästan helt och satsade på befintliga objekt och konceptkonsten som han kallade ready made.
Arturo Schwarz påpekar att de är ytterst få som i dag känner till de fyra krav som Duchamp ställde på
konstverk för att det skulle kunna kallas ready made.  Först måste föremålet plockas ur sitt sammanhang (dekontextualiseras) [mina kursiveringar av det viktigaste]. Sedan måste det ha en titel som inte har något med objektet att göra (så fick exempelvis urinoaren namnet Fontän som är motsatsen till vad föremålet var tänkt att användas till). Sedan måste det ske ett möte mellan konstnären och betraktaren, och slutligen skulle föremålet också signeras och dateras av konstnären.
Duchamp var en konstnär som inte brydde sig om att konkurrera, lansera eller marknadsföra sig. Det enda han brydde sig om var att förnya sig själv. Efter ett uppehåll på 30 år försökte han återvända till måleriet men insåg snart att han inte kunde utveckla sig mer på det området.
Duchamps Fontän är hans mest uppmärksammade verk. Han köpte urinoaren från en rörmokarfirma i USA och signerade det med namnet R. Mutt, 1917. Han ställde ut den på Society ofIndependent Artists utställning som på den tiden var en av de största i USA. Ett fotografi av urinoaren publicerades kort därefter i konsttidskriften Blind Man där ett manifest för den konventionella konsten också bifogades:
”Om herr Mutt har skapat denna fontän eller ej har ingen betydelse. Han valde den”, förklarade Duchamp.
Här kan du läsa hela artikeln om du klickar på den. Då
öppnas en 
större bild så att du kan läsa det som står.
Många år senare, i slutet av 40-talet, dök urinoarerna upp på nytt, och Duchamp blev en kultfigur bland popkonstnärer. Han började då skapa nya versioner av Fontän.  Exakt hur många och vart de tog vägen är oklart. Den version av Fontän som finns på Moderna museet i Stockholm är utförd av
Ulf Linde 1963 och signerad av Duchamp 1964.
–Originalet från 1917 är borta, förmodligen slogs den sönder. När folk sedan kom till honom med nya  urinoarer och bad honom signera dem så gjorde han detta för att vara vänlig. Men år 1964 förklarade han för mig att han var trött på det. Han bestämde då tillsammans med mig att göra åtta signerade och numrerade kopior. Därtill skapade han en kopia till sig själv signerad ”till Marcel” och en till mig signerad ”till Arturo”. Och sedan gjorde han fyra repliker som gick till olika museum. Så totalt finns det minst fjorton ”officiella” kopior av Fontän  Kopior på urinoarerna finns i dag på en rad olika museum. Urinoaren som nu finns i Grekland såldes på en auktion på Sotheby’s i London
för 65 750 dollar 1987. 1999 hanterade Sotheby’s ytterligare ett exemplar, priset var då, enligt Economist, uppe i 1,8 miljoner dollar. / Clas Barkman
bilder ur DNKlicka gärna på bilden så öppnas en
större bild så att du kan läsa och se ordentligt
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar