SIDOR

lördag 6 oktober 2012

Riktig Råtta eller ej

Förra veckan fick jag syn på en ovanligt häftig bil nere på Storgatan, nämligen den här:
foto: Gunnel Edvardsson ur 100 % Östersund nr 9, 2012
Några dagar senare kom 100 % Östersund med både bilder, som den ovan och ett stort reportage om Charlie Art, som gjort bilen som ett konstverk. Någon dag senare fanns reportage och film med bilen även i ÖP, som du kan se här.
bild ur ÖPs film
"Rat [av engelskans råtta] är ett bilmode bland människor som inte gillar fina lacker, men gillar rost, patina och kontraster" berättar Charlie i 100 % Östersund. "Det ska vara grovt och man ska inte köpa nåt nytt, utan det man använder ska man helst hittat eller få. I min bubbla hittade jag tre musbon under mattan, så det är en riktig rat, ha-ha."
bild från www.flickr.com
Det väckte givetvis mitt intresse så jag undersökte saken vidare genom att be en mig närstående bil- och maskinintresserad man att berätta lite mer om Rats. Som svar fick jag bilden ovan, de nedan och konstaterandet "Trevlig råtta men lite överarbetat. En råtta ska helst vara naturligt patinerad. Kan väl bli så när en konstnär ligger bakom. Huvudsaken ägaren är nöjd." 
Bild från hopoheka.kuvat.fi "Renoverad motor, lagat
underrede, allt lackat och fint men utsidan orörd. Störtskönt!"
I  100 % Östersund står det också att Charlies råtta inte är naturligt rostig, utan att han "målat med grovsalt" och att han hittat en metod för att stoppa rosten så att den inte förstör bilen. Alltså skulle jag vilja påstå att det egentligen inte är någon äkta Råtta, eftersom rosten framkallats. Just det där med att passivt låta bilar rosta sönder för att inte överarbeta dem fick mig att tänka på lite korkad undergångsromantik, men se där tänkte jag helt fel.
Bild på skinande motor från hopoheka.kuvat.fi
Det jag fick lära mig och nu delar med mig av till er, kära läsare är följande "om nu bilen har en härlig patina bestående av sliten lack samt diverse ytrost som den den fått under 50 år mest som bruksbil och utomhus så går det många år till som hobbybil i mestadels fint väder och annars förvarad under tak. Grövre rostskador som mest uppkommer undertill lagas givetvis [se t ex motorbilden ovan] för att bilen ska hålla ihop och kunna besiktas. Detta syns ju inte heller om man inte tittar noga. Blir det ändå för dåligt med tiden får man väl överväga en helrenovering men det ligger nog långt fram i tiden."

Tänk vad man lär sig av att vara nyfiken och blogga ändå! Nåt annat kul är att jag hörde Charlie berätta att lamporna är solcellslampor, som laddas på dagarna för att kunna lysa. Inte illa! Till saken hör att jag har fullt förtroende för att det stämmer och skulle nog vilja kalla min källa för en expert. Så nu vet ni nästan lika mycket som jag om vad en riktig råtta kan vara!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar