SIDOR

tisdag 2 oktober 2012

Omfattande Enström på Ahlbergshallen

Lit Morph. textilt objekt, 2011
I lördags var det dags för fortsättningen av den Tim Burton-film mitt liv utvecklats till de senaste månaderna. Då hade nämligen Charlotte Enström, som jag umgicks i samma kretsar som i ungdomen, men som jag inte träffat på snart 25 år, vernissage på Ahlbergshallen.
Charlottes fascination för hår känner jag igen och visst är det
fascinerande att hår, som annars är så eftersträvansvärt,
blir motbjudande när det inte längre sitter på huvudet
Vi har dock haft lite kontakt över nätet de senaste åren och eftersom vi är kollegor har vi många gemensamma bekanta och vänner.
Dummy 1 - 4, utskrift på papper 2001-2012
Charlotte har bott i Berlin i 8 år och har fått en hel del uppmärksamhet både här i Sverige och internationellt, men det här är första gången hon ställer ut i Östersund och det är första gången jag ser hennes konstnärskap i helfigur. Något jag varit nyfiken på i flera år.
Trädgård, Lambda print 2001-2012 
Verken behandlar den kvinnosyn som tvingas på oss i reklambudskap och annat.
"Det var mer sexistisk reklam i Berlin, men i Stockholm är det väldigt konsumtionsinriktat. Vi är utsatta för dessa bilder hela tiden, det finns ingen möjlighet att undvika dem." säger hon till ÖP. "Det är en tematik i grunden som tar sig olika uttryck, jag gillar att arbeta med olika material" förklarar hon vidare.
Lit Morph. textila objekt, 2011
Teknikerna är nämligen blandade med skulpturer, gärna med t ex textiler som gamla nylonstrumpor, teckningar och utskrifter av collage. Utställningen känns närmast retrospektiv och verken är gjorda under mer än ett decennium.
Landskap, kolteckning på kartong 2008-2011
Landskapteckningarna i kol, som den ovan, har ett diffust uttryck som jag uppskattar, men allra bäst tycker jag ändå att de snabba teckningarna och krokierna på textil i Uppkastning och på papper i The Ever Present Female Backdrop och The Future's so Bright You've got to Wear Shades är.
Dummy, utskrift på papper 2001-2012
Collagen ur damtidningar är utskrivna Lambda prints, vilket jag tycker gör dem lite väl platta. Jag saknar det djup i flera plan som vanliga collage oftast har.
Trädgård 1 Lambda print 2004 (inköpt av Statens konstråd till KI)
Färgerna och formerna blir till intrikata mönster, men för mig är det dock för lätt att härröra formerna till originalbilderna.
The Ever Present Female Backdrop, teckning på kartong
2012 och Landskap, teckning på kartong 2008-2011
Lit Morph-skulpturerna är effektfulla framför den stora teckningen Uppkastning på textil. Jag kan tänka mig att just det övre gallerirummet är totalt hänförande när det är mörkt ute. Jag älskar verkligen det utställningsrummet eftersom det har sådan stor del i det man visar där.
Lit Morph. textila objekt, 2011 och i bakgrunden
Uppkastning, teckning på textil 2012
Det är en omfattande utställning som det tar tid att uppleva, men den tiden är den absolut värd, så planera inte in ett snabbt galleribesök, utan ett längre och gärna, men och framför allt GÅ OCH SE!
Uppkastning, teckning på textil 2012
Utställningen pågår t o m 14 oktober.
Du kan läsa mer om utställningen i ÖP och LT.
The Future's so Bright You've got to Wear Shades, teckning
på kartong, 1012 och Landskap, teckning på kartong 2008-2011
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar