Bara DNs kultursidor har därför varit en aldrig sinande källa av glädje för mig sedan i onsdags, då en artikel om reportageboken Blod eld död, av Ika Johannesson och ungdomsvännen Jon Jefferson Klingberg (som jag faktiskt inbillat mig att jag även haft en relation till). De jobbade "i mer än sex års tid, [med] vad som från början skulle bli en historik över den svenska metalscenen [men som] kom att utvecklas till en reportagebok med människoöden och personligheter i fokus." De har sedan dykt upp i alla tänkbara medier vid alla tänkbara tillfällen.
Så i lördags var det dags för nästa glädjekick när DNs Bo Madestrand ägnade en helsida med rubriken Utvisningens frusna ögonblick åt Knutte Westers konstprojekt om den kosovoalbanske åttaåringen Gzims "väg från livet i Sverige till utvisning" som nu visas på Galleri Andersson Sandström, Stockholm t o m 13/11.
bild ur DN |
Skulpturen, som nu visas på galleri Andersson Sandström, är en frusen ögonblicksbild från dagen då pojken får veta att han ska utvisas. Han sitter på en typisk kommunal sittgrupp i trä med brännmärken och klotter. På marken bredvid bänken ligger hans ryggsäck. Pojken gömmer ansiktet i händerna, men tittar man noga ser man hur han kniper ihop ögonen för att gråta.
Det är på en gång en allmängiltig bild av barndomens små och stora sorger och en konkret skildring av en specifik, livsavgörande händelse. Bronsskulpturer brukar ju annars förknippas med soldater och kungligheter till häst, här används det historiskt belastade materialet för att förmedla en samtida erfarenhet som vi annars mest läser om i tidningarna." som Madestrand uttrycker det.
ur DN Foto: Robert Henriksson |
Petronella Barker, Johannes Bah Kuhnke och Gerhard Hoberstorfer i |
Du sprider så fin stämning med din generösa uppskattning.
SvaraRaderaMarin
Man får uppleva mycket genom sina vänner om man gläds med dem för deras framgångar!
SvaraRadera/*