SIDOR

lördag 15 oktober 2011

Lägre moms på mer kultur än böcker!

Apropå det jag skrev om moms på konst häromsistens tar Salem Al Fakir upp en liknande tanke i DNs söndagsbilaga 9 oktober under rubriken Ge popidolerna en mässa!. Han propagerar där för att momsen på musik också ska sänkas till samma nivå som bokmomsens 6 %. Även nyproducerad konst skulle ha mycket att vinna på en lägre momssats på 6 %. Al Fakir skrev efter att ha varit på årets Bok & biblioteksmässa i Göteborg med sin och Pontus de Wolfes nyutkomna bok Vad är musik?. Jag skulle f ö också väldigt gärna vilja åka just till Boksmässan. Så här skriver han:
Bild lånad från http://studio.idg.se
"3 välsignelser 
1 Att vara två som frontar.
2 6 procents moms, i stället för dagens 25 procent, tänk vad det skulle göra för skivförsäljningen!
3 Folk har börjat förstå att de bästa kostråden för hundar skaffas utanför veterinärmottagningen.

Jag var nyligen nere på Bok & biblioteksmässa tillsammans med min vän Pontus de Wolfe för att lansera vår bok. För mig var det intressant att se hur detta hajpade spektakel ter sig i verkligheten. Det blev ett studiebesök i en annan värld för mig som kommer från musikbranschen. Vi som åkte dit som debutanter fick självklart vara beredda på att ställa upp i så många sammanhang som möjligt för att sprida våra namn, överrösta mässorlet med vår strategiskt konstruerade Earpony-låt, ”Jag e frågan, du e svaret”, och ogenerat armbåga oss fram till diverse montrar och kanaler. Resten av tiden satt vi i vår egna lilla vrå, tillgängliga för signeringar, intervjuer och spontana snack med förbipasserande.
Det slående var att även de stora Guillouarna sprang omkring som skållade rävar mellan stationerna och utförde timslånga autografskrivningar – om än med lite dyrare signeringspennor.  Det här upplägget skulle aldrig förekomma i musikvärlden. Mitt artistjag reagerade på att tillgängligheten var så stor. Jag är ju van vid att ha en ordentlig scen att stå på samt kunna kontrollera distansen till folk som vill komma en nära.  
Tänk dig en mässhall fylld med skivbolagsmontrar, den svenska artisteliten, diverse indieband och 100 000 besökare glatt minglande tillsammans. Tänk dig att medlemmarna i Abba under tre dagar skulle sitta och göra upprepade halvtimmesintervjuer om sina verk och sina livsåskådningar.
Att de sedan skulle pinna tillbaka till sin skivbolagsmonter (obs! inte en specifik Abbamonter) och signera skivor i åtta timmar – vid sidan av ett okänt demoband som gör samma sak i montern ”Tryck din egen skiva”.
Den jämlika situationen skulle fullständigt avmystificera artisten och dennes upphöjda position, en position som behövs om man ska dyrkas som popidol. Tydligt är att båda branscherna har sina fördelar. Det verkar åtminstone ha gått in hos artisterna, eftersom l er och l er av dem söker sig in i bokvärlden. Om så bara för att få sitt namn på en bok, jakten på de stora försäljningsvolymerna eller kanske allra helst för att komma närmare sina fans."

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar